انواع استاندارد آهن

انواع استانداردهای آهن | قیمت آهن در مشهد

انواع استاندارد آهن

شناخت انواع استاندارد آهن برای افرادی که در صنعت و ساخت و ساز فعالیت دارند ضروری است، چرا که آهن آلات اجزای جدایی ناپذیر ساخت و ساز و صنعت به شمار می رود و کاربرد آن به قدری زیاد است که گاهی با یک نگاه اجمالی متوجه می‌شویم که در دنیایی از آهن زندگی می‌کنیم و در واقع بدون آهن نمی‌توان صنعت و ساخت و ساز را پیش برد. در این گفتار به معرفی انواع استاندارد آهن خواهیم پرداخت و با کمک کارشناسان مجموعه آهن آلات قربان نیا از کاربرد‌ها و مزایا و معایب انواع آهن با استاندارد ‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

آهن آلات قربان نیا فعال در بازار آهن آلات خین عرب مشهد، با سال‌ها تجربه موفق در همکاری با پیمانکاران و ارائه مقاطع فولادی با کیفیت از کارخانه آهن آلات شکفته مشهد اعتماد مشتریان خود را جلب کرده و همواره از بهترین فروشندگان آهن در مشهد است. جهت دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین قیمت آهن آلات در مشهد می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و یا به لینک زیر مراجعه کنید.

[مطالعه بیشتر: قیمت آهن در مشهد]

مقدمه

یکی از اساسی ترین و مهمترین مقاطع فولادی تیرآهن است. نخستین بار تیرآهن توسط شرکتی به نام Bethehem تولید شد و این شرکت در آن زمان موفق به کسب جایگاه برتر در ساخت پل، ساختمان و آسمان خراش ایفا نمود. ساخت سازه ‌های فلزی کمک شایانی به پیشرفت اقتصادی و برتری ‌های منطقه ای و در نهایت جهانی داشت. این شرکت و تمامی شرکت ‌هایی که بعد از تاسیس این شرکت، تاسیس شدند تولید تیر آهن را بر اساس قواعد ، قانون و استاندارد مشخصی تولید می‌کردند. تولید تیر آهن با استفاده از هر استاندارد منجر به تولید نوعی خاص از تیرآهن می‌ شد و از کاربرد ‌ها و مزایای هر نوع استفاده می‌کردند.

معرفی اجزا تیرآهن

برای بررسی انواع استاندارد آهن نیاز است که در ابتدا به صورت کامل تیرآهن را بشناسیم و بدانیم که تیرآهن از چه اجزایی ساخته شده است. تیرآهن از دو جزء اصلی به نام بال و جان ساخته شده است.

بال تیرآهن

هر تیر آهن از دو بال تشکیل شده است. در واقع لبه ‌ها یا همان کناره ‌های تیر آهن بال تیر آهن نامیده می‌شود که در هنگام ساخت با توجه به کارکرد و انواع استاندارد تیر آهن این بال ‌ها اندازه ‌ها و شکل ‌های مختلف دارند.

[مطالعه بیشتر: کانال قیمت به روز آهن آلات در مشهد]

جان تیرآهن

به بخش میانی و اصلی تیرآهن، جان گفته می شود و بال ‌ها توسط جان به یکدیگر متصل می‌شوند.

معرفی انواع استاندارد آهن

حال که اجزا تیرآهن را به خوبی شناختیم می‌توانیم به معرفی انواع استاندارد آهن بپردازیم. تیرآهن ‌ها براساس استاندارد ‌های مختلف نام ‌های مختلفی دارند. همه انواع تیرآهن که در بازار عرضه می‌شود شامل موارد زیر است.

  • تیرآهن با استاندارد IPE (استاندارد مورد تایید ایران و اروپا، تیر آهن IPE است.)
  • تیرآهن با استاندارد INP ( استاندارد مورد تایید چین و روسیه، تیر آهن INP است.)
  • تیرآهن با استاندارد IPB (این تیر آهن تحت عنوان تیر آهن بال پهن شناخته می‌شود.)
  • تیرآهن لانه زنبوری 

در این میان تیرآهن مورد تایید ایران و اروپا و همچنین تیرآهن مورد تایید چین و روسیه در ارتفاع 80 تا 600 و تیر آهن بال پهن در ارتفاع 100 در 1000 تولید می‌شود و تمامی این تیر آهن ‌ها به همراه تیرآهن لانه زنبوری بسته به کاربرد در قسمت ‌های مختلف از جمله خرپا، نعل درگاه ، پوشش سقف، ستون و غیره کاربرد دارند.

تیر آهن با استاندارد IPE

از بین همه انواع استاندارد آهن ، استاندارد IPE در ایران محبوب تر و پر کاربرد تر است، برای شناخت این نوع تیرآهن باید به بال ‌های تیر آهن دقت کنید، ضخامت بال ‌ها در تیر آهن IPE در ابتدا تا انتها یکسان است. به شکل زیر دقت کنید. عموما نقشه ‌های ساختمانی که در ایران طراحی می‌شوند با استفاده از تیرآهن IPE است. این تیرآهن توسط استاندارد اروپا ساخته می‌شود. تیرآهن ‌های IPE وارداتی عموما از کشور‌هایی نظیر آلمان، لهستان، اسپانیا کره و دیگر کشور‌ها وارد می‌شوند. همچنین چین و روسیه نیز بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تیرآهن IPE به دنیا هستند لذا می‌توان نتیجه گرفت که تیرآهن IPE ساخت روسیه و چین نیز در ایران به وفور یافت می‌شود.

استاندارد IPE | آهن آلات مشهدتیر آهن با استاندارد INP

این نوع تیرآهن نسبت به همه انواع استاندارد آهن شکل ظاهری متفاوت تری دارد. تیرآهن INP در ظاهر بال ‌ها متفاوت تر از تیرآهن با استاندارد IPE است. به تصویر ارائه شده دقت کنید؛ نوک بال ‌های تیرآهن INP نازک است و با یک شیب ملایم زمانی که به جان می‌رسد این ضخامت بیشتر می‌شود. البته عموما این شیب بسیار کم است و در یک دید ظاهری نمی‌توان آن را تشخیص داد.

کلیه آهن ‌های وارداتی بازار ایران در حال حاضر از این دو نوع تیرآهن است. اشتباهی که عموما افراد هنگام مطالعه انواع استاندارد آهن مرتکب آن می‌شوند این است که گمان می‌کنند کشور ‌های تولیدکننده تیرآهن تنها تیرآهن مورد تایید خود را تولید می‌کنند، در صورتی که چنین نیست و کشور ‌های تولید کننده ممکن است یک و یا چند نوع استاندارد را تولید کرده و همه انواع را به سراسر جهان صادر نمایند.

استاندارد INP | قیمت روز آهن در مشهد[مطالعه بیشتر: قیمت آهن آلات فایکو در مشهد]

تیرآهن با استاندارد IPB

تیرآهن IPB همان تیرآهنی است که تحت عنوان تیرآهن H نیز شناخته می‌شود. به این تیرآهن بال پهن و عریض نیز گفته می‌شود. تمامی این نام گذاری ‌ها به دلیل شکل ظاهری این تیرآهن است که با بال پهن تر و عریض تر از سایر انواع استاندارد آهن ساخته می‌شود. گاهی در هنگام خرید و یا نگاه به نقشه ‌های ساختمانی با تیر آهن IPBV و یا IPBL مواجه می‌شویم. در تیرآهن IPBV، حرف V نشان دهنده تیرآهن سنگین و در تیرآهن IPBL، حرف L نشان دهنده تیرآهن سبک است.

استاندارد IPB | قیمت امروز آهن در مشهدتیرآهن لانه زنبوری

فضا‌های توخالی 8 ضلعی که ظاهری شبیه به لانه زنبور درون تیرآهن ایجاد می‌کند عنوان تیرآهن لانه زنبوری را توجیه می‌کند. برای افزایش ممان اینرسی مقطع تیر را به این شکل برش داده و جوش می‌دهند. با این کار ارتفاع تیر افزایش می‌یابد و تیر توانایی تحمل لنگر خمشی بیشتری را خواهد داشت.

سخن آخر

ما در این گفتار به بررسی انواع استاندارد آهن پرداختیم و همواره در مجموعه آهن آلات قربان نیا در تلاش برای فراهم نمودن انواع تیرآهن و مقاطع با کیفیت برای رفع نیاز سازندگان بزرگ کشور بوده ایم. جهت خرید با کارشناسان فروش در تماس باشید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله که به همت دپارتمان طراحی سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده است، لذت برده باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497