بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان

در این نوشتار به بررسی اجمالی بزرگترین تولیدکننده های فولاد در جهان با استفاده از به روز ترین اطلاعات خواهیم پرداخت و محصولات آن ها را بررسی و معرفی خواهیم کرد.

مقدمه

صنعت آهن و فولاد از برجسته ترین صنایع در دنیا امروز به شمار می رود که میزان تولید آن تاثیرات زیاد در بازارهای جهانی دارد. در بازار های جهانی فولاد، کشورها همواره بر سر میزان تولید و صادرات فولاد یکدیگر رقابت می کنند. همین مساله حاکی از اهمیت بالا این محصول و تاثیرات بالقوه ی آن در صنایع گوناگون از جمله حمل و نقل، ساخت وساز، استخراج معادن و تولید ماشین آلات و سایر صنایع می باشد. فولاد یکی از پر استفاده ترین محصولات در زندگی روزمره است که در توسعه و گسترش کیفیت زندگی تاثیر بسیاری دارد. در این گفتار سعی بر معرفی چندی از بزرگترین تولیدکننده های فولاد در جهان و کشورهای صاحب نفوذ در این عرصه بپردازیم.

بر طبق اعلام  World Steel Association کل میزان تولید فولاد خام در سال 2020 بیش از 1.67 میلیارد تن بوده است که نسبت به مشابه پارسال 1.1 درصد کاهش داشته است. در این سال چین با سهم 57.6 درصد (963 میلیون تن) از میزان کل فولاد خام، بیشترین تولید ناخالص در جهان را برعهده دارد بعد از آن هند با در اختیار داشتن سهم 5.3 درصد و در رتبه بعدی ژاپن با 4.5 درصدی و تولید 76 میلیون تن قرار دارد. ایران از اوایل سال 2020 تا یک ماه مانده به پایان سال چیزی در حدود 24 میلیون تن تولید فولاد داشته است.

آرسلورمیتال- بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان

مقر کمپانی آرسلورمیتال (ArcelorMittal) چند ملیتی واقع در شهر لوکزامبورگ است، این شرکت در سال 2006 از ادغام دو کمپانی آرسلور  و صنایع فلزی میتال توسط یک تاجر هندی بنام لاکشمی میتال تشکیل شد. این شرکت بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و در بیش از 60 کشور جهان چیزی در حدود 320 هزار نفر نیروی کار دارد. میزان تولید فولاد این کمپانی در سال 2020 چیزی در حدود 97.31 میلیون  تن بوده است که چیزی در حدود 10 درصد تولید فولاد خام دنیا را در اختیار دارد. شرکت آرسلور میتال به ‌عنوان غول صنعت فولاد، انواع محصولات فولادی را تولید و عرضه می‌کند. این محصولات شامل محصولات فولاد تخت و بلند است. محصولات تخت شامل تختال و آهن اسفنجی، ورق نورد گرم و سرد، ورق فولاد گالوانیزه و محصولات فولاد بلند شامل شمش، مفتول، میلگرد، تیرآهن، سپری، نبشی، پروفل و انواع لوله است.

جایگاه اول بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

گروه فولادی بائو استیل

بائو استیل (China Baowu Steel Group) یک شرکت دولتی چینی است که مقر آن در شهر پودانگ استان شانگهای واقع شده است. این شرکت در سال 1978 از ادغام سه شرکت گروه سابق آهن و فولاد بائوشان و گروه متالوژیکال هولدینگ شانگهای و گروه شانگهای میشان تاسیس شد که بعد ها شرکت های دیگر به این هولدینگ افزوده شد. این شرکت جایگاه دوم در میان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان و بزرگترین تولید کننده در چین را دارا می باشد.

این کمپانی براساس آخرین آمار در حدود 228 هزار نیرو کار دارد، میزان تولید فولاد این مجموعه در سال 2020 چیزی در حدود 95.47 میلیون تن بوده است که در حدود 9 درصد فولاد تولیدی جهان می باشد. بائو استیل محصولات فولادی مانند فولاد کربن استیل و فولاد ضد زنگ و استنلس استیل و گندله را تولید و به بیش از 40 کشور در حال توسعه در جهان برای صنایع خودروسازی، پتروشیمی، حمل ونقل، انرژی هسته ای و سایر صادر می کند.

جایگاه دوم بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

شرکت استیل نیپون

شرکت استیل نیپون (Nippon Steel) از ادغام دو غول صنعت فولاد ژاپن یعنی یواتا آیرون و فوجی ایرون درسال 1950 تاسیس شد و در سال 1970 مجدد با شرکت سومیتومو متال ادغام و کمپانی امروزی شکل گرفت. مقر این ابر کمپانی ژاپنی در شهر چیودا در استان توکیو واقع شده است. این شرکت جایگاه سوم در میان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان و دارنده بالاترین حجم تولید فولاد مذاب در جهان می باشد که تعیین کننده قیمت ورق خودرو می باشد.

این شرکت در حدود 152 هزار نیرو کار دارد تولید این مجموعه در سال گذشته در حدود 51.68 میلیون تن فولاد بوده است عمده محصولات تولیدی استیل نیپون عبارتند از ورق های ویژه صنایع خودروسازی، فولاد برقی که در ساخت موتور خودروهای هیبریدی از آن استفاده می شود و همچنین لوله های فولادی با نیکل 9 درصد که در ساخت لوله های انتقال گاز مایع استفاده می شود.

جایگاه سوم بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

گروه آهن و فولاد استان هبی

گروه آهن و فولاد استان هبی (Hebei Iron And Steel Group) یک شرکت دولتی است که در شهر شیجیاژوانگ استان هبی واقع شده است، این شرکت در سال 2008 تشکیل شده است، در حدود 125 هزار نفر پرسنل کار دارد و جایگاه چهارم در میان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان را دارا می باشد. میزان تولید این کمپانی در سال 2020 چیزی در حدود 46.56 میلیون تن بوده است. این شرکت به طور عمده میلگرد، فولاد و استنلس استیل، انواع پلیت های استیل، فولاد نورد گرم، انواع میلگردهای فولادی، ورق های فولادی، ورق گالوانیزه، لوله استیل مانیسمان و درزدار و سایر محصولات دیگر را براساس شرایط نیاز بازار تولید می کند.

جایگاه چهارم بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

شرکت آهن و استیل پوهانگ

شرکت آهن و استیل پوهانگ (Pohang Iron And Steel Company) به اختصار تحت عنوان پوسکو (POSCO) یک کمپانی خصوصی است که در سال 1968 توسط پارک تائه-جون تاسیس شد، دفتر مرکزی این شرکت در شهر پوهانگ کره جنوبی واقع شده است. تعداد نیروی کار این کمپانی در حدود 50 هزار نفر می باشد در سال گذشته در حدود 43.12 میلیون تن فولاد تولید کرده است، و جایگاه پنجم در میان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان را دارا می باشد.

عمده محصولات تولیدی این شرکت عبارتند از فولاد ضد زنگ، فولاد سرد کار، فولاد گرم کار، انواع ورق های فولادی و مفتول می باشد. همچنین تامین کننده مواد اولیه فلزی شرکت‌های صنعتی مانند تولیدکنندگان خودرو و لوازم‌خانگی، مصرف‌کننده محصولات نورد گرم، شرکت های کشتیرانی و ساخت‌ و ساز و شرکت‌های مهندسی مصرف صفحات متوسط، و تولیدکنندگان موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتور مصرف ورق‌های الکتریکی می باشد.

جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

(Iranian Mines and Mining Industries Development and Renovation Organization)

این سازمان به اختصار ایمیدرو IMIDRO)) یک هولدینگ دولتی در زمینه صنایع معدنی ایران است که در سال 2001 تاسیس شده است. دفتر مرکزی این سازمان در شهر تهران واقع شده است. این هولدینگ متشکل از 8 شرکت اصلی و 55 شرکت فعال عملیاتی در صنایع فولاد، آلمینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی می باشد. از جمله شرکت های اصلی و برجسته این سازمان می توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان (MSC)، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان (ESCO)، شرکت آلمینیوم ایران (IRALCO)، شرکت فولاد خوزستان (KSC)، شرکت ملی فولاد ایران (NISCO)، شرکت ملی صنایع مس ایران (NICICO)، شرکت ملی سرب و روی ایران (NILZCO) و شرکت  تهیه و تولید مواد معدنی  ایران (IMPASCO) اشاره کرد. 

این سازمان در رده بندی بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان بر اساس آخرین آمار با تولید 16.79 میلیون تن فولاد در رتبه شانزدهم قرار دارد. براساس آمار سال 2002 تعداد پرسنل فعال این هولدینگ و شرکت های تابعه در حدود 50 هزار نفر می باشند. عمده محصولات تولیدی و صادراتی این هولدینگ عبارتند از: آهن اسفنجی، فولاد خام، کاتد مس، آلومینیوم و سایر محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، کلاف، انواع لوله و انواع ورق های گالوانیزه و غیره..، ایمدرو علاوه بر تامین نیاز  صنایع  وابسته داخلی تولید مازاد خود را به سایر کشور های جهان صادر می کند. در چند سال گذشته همراه از سوی ایالات متحده آمریکا صنایع فولاد ایران هدف قرار گرفته است که تا حدودی مسیر تولید و صادرات را با اختلالاتی مواجه کرده است اما همچنان با تکیه بر دانش فنی متخصصین بومی و تدابیر مسئولان دولتی با قدرت به  فعالیت خود ادامه می دهد. بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان

جمع بندی 

در این گفتار سعی بر این داشتیم تا به معرفی چندی از بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان و همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران به عنوان نماینده ایران در این عرصه بپردازیم هدف این بود تا بصورت اجمالی تاریخچه، تصویر کلی فعالیت، میزان تولید و محصولات تولیدی این هولدینگ ها را بررسی کنیم امید است مطالب بیان شده مفید واقع شده باشد. 

در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله که به همت دپارتمان طراحی سایت اتود تهیه شده است، مفید واقع شده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497