بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد – بخش دوم

بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد جهان | آهن آلات مشهد

بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد

تبدیل سنگ آهن به فولاد صنعتی جهانی است که تحت عنوان صنعت فولاد شناخته می شود. تولید فولاد در جهان مقوله ای بسیار مهم تلقی می شود، تا جایی که رقابتی جدی بر سر تولید این محصول شکل گرفته است. از بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد می توان به چین، هند، ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی، روسیه، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران اشاره کرد. در این نوشتار، گروه تحریریه آهن آلات قربان نیا به بخش دوم از مقاله بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد اشاره خواهد کرد. برای مطالعه بخش اول این نوشتار می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

[ مطالعه بیشتر: بررسی بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد جهان ]

بازرگانی آهن آلان قربان نیا با بیش از دو دهه تجربه و افتخار در زمینه خرید و فروش آهن آلات در منطقه خین عرب مشهد، با ارائه محصولات با کیفیت و در نظر گرفتن کمترین هزینه در خدمت مصرف کنندگان عزیز ‌می‌باشد. بازرگانی آهن آلات قربان نیا با به کارگیری نیروی کار متخصص و زبده، در تلاش برای تعامل و همکاری بلندمدت با متقاضیان عزیز ‌می‌باشد. این مجموعه فروشنده دست اول مقاطع فولادی تولید گروه صنعتی شکفته در مشهد شناخته شده است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این بازگانی تماس حاصل فرمایید.

مقدمه

صنعت فولاد از جمله صنایع حیاتی برای توسعه جوامع شناخته می‌شود، تا جایی که انقلاب صنعتی اروپا با تکیه بر صنعت فولاد شکل گرفت، چرا که پایه بسیاری از صنایع فولاد است و بدون آن نمی‌توان فعالیت و توسعه جدی ای را دنبال کرد. در دهه 1880 که تقاضا برای ساخت ریل‌های آهنی افزایش یافته بود ایالات متحده به عنوان بزرگترین کشور در بین بزرگترین کشور‌های تولید کننده فولاد شناخته می‌شد. در ادامه و بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای دیگر نیز دست به تولید فولاد زدند و در آن سال‌ها رقابت بین تولید کنندگان امریکایی، اروپایی و ژاپنی بود.

بعد از این کشور‌ها نوبت به راه اندازی تولید صنعت فولاد در کشور‌هایی نظیر برزیل شد. با این وجود در سال 1945 هنوز ایالات متحده امریکا بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد بود و نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کرد. اما در سال 1999 چین با پیشی گرفتن از آمریکا بزرگترین کشور تولید کننده فولاد شد و تا کنون این عنوان از آن چین است.

فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد

میزان تولید بزرگترین تولیدکنند گان فولاد جهان | آهن مشهد

 

همانطور که در قسمت اول این مقاله گفته شد؛ بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد به ترتیب عبارت اند از: چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، برزیل و ایران. این کشور‌ها ده کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان هستند. بر طبق آمار در سال 2020 چین با تولید 1053 میلیون تن فولاد اولین کشور، هند با تولید 99.6 میلیون تن دومین کشور، ژاپن با تولید 83 میلیون تن سومین کشور، روسیه با تولید 73 میلیون تن چهارمین کشور، آمریکا با تولید 72.4 میلیون تن پنجمین کشور، کره جنوبی با تولید 67.1 میلیون تن ششمین کشور، ترکیه با تولید 35.8 میلیون تن هفتین کشور، آلمان با تولید 35.7 میلیون تن هشتمین کشور، برزیل با تولید 31 میلیون تن نهمین کشور و ایران با تولید 29 میلیون تن فولاد دهمین کشور تولید کننده فولاد است.

در بخش اول این مقاله به بررسی 5 مورد اول از فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد پرداختیم و در ادامه این نوشتار به بررسی 5 کشور دیگر خواهیم پرداخت.

کره جنوبی

بنیاد تولید فولاد در کره جنوبی توسط شرکت فولاد و آهن پوهانگ (Pohang Iron and Steel Company) گذاشته شد. تا سال 1961 صنعت فولاد این کشور به چند کارخانه نورد که توسط ژاپنی‌ها تاسیس شده بود محدود بود. اما از سال 1961 به دستور رییس جمهور این کشور، شرکتی با نام پوهانگ تاسیس شد. در سال 1938 پس از گذر از چالش‌های جدی تولید فولاد شرکت پوهانگ به 1.9 میلیون تن رسید. این در حالی است که در ادامه فعالیت این شرکت و با استفاده از وام‌های کم بهره دولتی این شرکت توانست تا تولید خود را به 40 میلیون تن در سال برساند.

اما این تنها یک کارخانه تولید فولاد در کره جنوبی است، در حالی که کارخانه‌های دیگری نظیر Hyundai Steel نیز در کره جنوبی به تولید فولاد پرداخته و تولید روز افزون این کارخانه‌ها کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشور های تولید کننده فولاد جهان تبدیل کرده است، به طوری که در سال 2020 این کشور علارقم رشد منفی که داشت، به عنوان ششمین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد شناخته می شود.

ترکیه

 

ترکیه به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده فولاد جهان | قیمت آهن مشهد

 

ترکیه امروزه به عنوان هفتمین کشور از بین بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد شناخته می‌شود. رشد تولید صنعت فولاد این کشور در ده سال گذشته از کشور‌های اروپایی نیز بیشتر بوده است. در سال 2020 ترکیه با تولید 35.8 میلیون تن فولاد نسبت به سال 2019، 6 درصد رشد داشته است. این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا و درگیری اقتصاد و تولید کشورهای بزرگی همچون ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی رشد منفی در تولید فولاد داشته اند. نکته قابل توجه این است که در سال 2011 ترکیه با رشد 17 درصدی در تولید فولاد رکوردی بی سابقه را به ثبت رسانید.

آلمان

آلمان نیز یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان است. کشور آلمان همچون دیگر کشورهای تولید کننده فولاد در ابتدا با مشکلات جدی روبه رو بود به طوری که در سال 1885 تولید این کشور تنها یک میلیون تن بود. اما رفته رفته و با به کارگیری سیاست‌های حساب شده در سال 1905 یعنی در فاصله زمانی بیست سال تولید این کشور ده برابر شد و در پایان سال 1905 این کشور بالغ بر 10 میلیون تن تولید فولاد را به ثبت رسانید. یکی از سیاست‌های آلمان برای افزایش تولید فولاد ادغام کارخانه‌های تولید فولاد بود. آلمان این طرح را با الگو برداری از آمریکا اجرا کرد. آلمان با این کار قدمی مهم در رشد صنعت فولاد برداشت، و امروزه با وجود چالش‌های پیش رو و رشد منفی 10 درصد در سال 2020 باز هم هشتمین کشور تولید کننده فولاد در جهان است.

برزیل

برزیل به عنوان نهمین کشوره تولیدکننده فولاد جهان

برزیل به عنوان یکی از ده کشور در فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد نیز شناخته می‌شود. برزیل در سال 2019 با تولید 32.6 میلیون تن و در سال 2020 با تولید 31 میلیون تن همواره جایگاه نهم در فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان است. شیوع ویروس کرونا و چالش‌های جدی که همراه این همه گیری دنیا را درگیر کرد، گریبان گیر برزیل نیز شد و این کشور با نرخ رشد منفی 4.9 درصدی در سال 2020 رو به رو شد.

ایران

ایران یکی از معدود کشور‌های حاضر در فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد است که رشد مثبت در تولید فولاد نسبت به سال 2019 داشته است. این در حالی است که چین به عنوان اولین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد دنیا در سال 2020 رشد 5.2 درصد را نسبت به سال 2019 ثبت کرده است. ایران و ترکیه در طی سال 2019 تا 2020 بیشترین رشد و آمریکا و ژاپن بیشترین رشد منفی در تولید فولاد را داشته اند.

سخن آخر

ما در این گفتار با تحلیل رشد تولید فولاد کشور‌های تولید کننده فولاد به بررسی مختصری از تاریخچه تولید فولاد در بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد پرداختیم. در این مقاله به بررسی جایگاه تولید فولاد در 5 کشور کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران پرداخته شد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497