تفاوت های نبشی و سپری

تفاوت نبشی و سپری | قیمت آهن مشهد

تفاوت های نبشی و سپری

پروفیل‌های فولادی، قطعات فلزی با تنوع و کاربرد‌های گوناگون در صنعت و ساختمان سازی هستند، که برخی از آن‌ها از لحاظ ساختاری و کاربرد شباهت‌های زیادی به هم دارند. به عنوان مثال عموما افراد غیر متخصص نبشی و سپری را به خوبی نمی‌شناسند و ممکن است به اشتباه مفاهیم و کاربرد‌ های اشتباهی از هر یک در ذهن خود داشته باشند. نکته کمک کننده در شناخت این دو پروفیل‌ فولادی شناخت شباهت و تفاوت های نبشی و سپری و همچنین کاربرد ‌های آن‌ ها خواهد بود. ما در این گفتار با کمک کارشناسان مجموعه آهن آلات قربان نیا به معرفی هر یک از این پروفیل‌ها پرداخته و با بیان شباهت و تفاوت آن‌ها شما را در شناخت هر چه بیشتر نبشی و سپری یاری خواهیم کرد.

مجموعه آهن آلات قربان نیا با تجربه ای چندین ساله در زمینه تعامل موفق با شرکت‌های عمرانی، ساختمانی، سازمان‌های دولتی و خصوصی همواره در تلاش برای حفظ رابطه ای سالم و سودمند با مشتریان خود بوده است. شما می‌توانید جهت برقراری ارتباط با مجموعه مشهد آهن و خرید و فروش انواع پروفیل‌های فولادی با کارشناسان آهن آلات قربان نیا، تماس حاصل فرمایید.

[مطالعه بیشتر: آخرین به روز رسانی های و قیمت روز انواع آهن آلات در مشهد ]

نبشی چیست؟

 

نحوه ساخت نبشی مشهد | قیمت نبشی مشهد

اولین تفاوت های نبشی و سپری در ظاهر آن‌ها پیدا است. نبشی پروفیلی پر کاربرد، با سطح مقطعی شبیه به حرف L است. مجموعه نبشی‌ها با اشکال و ضخامت‌های گوناگون ساخته می‌شوند و افراد برای انتخاب نبشی مناسب باید اندازه بال‌ها و ضخامت مورد نظر خود را بیان کنند. دقت داشته باشید که منظور از بال هر یک از طرفین نبشی است که ممکن است هم اندازه هم و یا غیر هم اندازه باشند. در صورتی که شما نیاز به یک نبشی با دو بال مساوی داشته باشید باید برای بیان مشخصات پروفیل مورد نظر خود، دو عدد که یکی شامل اندازه بال و یکی بیانگر ضخامت است استفاده می‌شود و اگر بال‌ها نامساوی باشد سه عدد استفاده می‌شود؛ عدد اول و دوم بیانگر اندازه بال‌ها و عدد سوم اندازه ضخامت را بیان می‌کند.

[ مطالعه بیشتر: بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی مشهد]

سپری چیست؟

تفاوت های نبشی و سپری در ظاهر بسیار اندک اما بسیار واضح است. سپری شبیه به حرف T است اما همانطور که پیشتر هم بیان شد نبشی به شکل حرف L است. همین تفاوت اندک باعث ایجاد مقاومت بیشتر در سپری و کارایی متفاوت این پروفیل شده است. سپری ممکن است از جنس آهن، آلومینیوم، برنج، استیل و مس باشد. پروفیل T در ضخامت 2 میلی‌متر پر کاربرد ترین نوع سپری است. سپری‌ها براساس قانون بین المللی اشتال از لحاظ ظاهری با لبه گرد و تیز تولید می‌شوند. طول سپری‌ها بسته به کاربرد بین شش تا دوازده متر متغیر است.

[ مطالعه بیشتر: بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سپری مشهد]

تفاوت های نبشی و سپری در نحوه تولید

 

نحوه ساخت نبشی مشهد و سپری مشهد | انواع آهن آلات مشهد

از جمله مواردی که می‌توان از آن در تفاوت های نبشی و سپری یاد کرد، تفاوت در نحوه تولید این دو پروفیل است. سپری و نبشی دو روش تولید مشابه دارند که تحت عنوان روش پرسی و روش فابریک شناخته می‌شود. دقت داشته باشید که سپری‌ها عموما از روش فابریک تولید می‌شوند و گاهی برای استفاده سپری در اتصالات قوی و یا موقیت‌هایی که نیاز به ضخامت بیشتر نسبت به سپری‌های فابریک تولید شده از شمش است، تیر آهن‌ هاش را از وسط نصف کرده و آن را به حالت سپری در می‌آورند و از این نوع سپری استفاده می‌کنند.

در روش پرسی برای تولید نبشی، ورق‌های نوار بری شده در بین قالب گذاشته و با روش پرس سرد شکل دهی می‌کنند. در روش فابریک اما قضیه فرق می‌کند، در این روش شمش مذاب – یا بهتر است بگوییم گداخته- از میان قالب‌ها عبور داده می‌شوند و منجر به تولید نبشی و یا سپری می‌شود. این روش به روش نورد گرم نیز معروف است. تفاوت های نبشی و سپری در مرحله تولید به روش فابریک در نوع قالب آن‌ها است.

مقایسه قیمت نبشی و سپری

به طور کلی قیمت آهن و پروفیل‌های فولادی پیرو عواملی است که در مقالات گذشته به تفصیل به آن پرداخته شده است، اما تفاوت های نبشی و سپری جدا از عوامل خارجی به وزن، ضخامت، ابعاد، سایز و کارخانه تولید آن وابسته است. اگر فاکتور طول، ضخامت و کارخانه تولید کننده را ثابت در نظر بگیریم، وزن سپری از نبشی بیشتر بوده و طبعا قیمت آن نیز بالاتر است. البته مقایسه قیمت این دو پروفیل تفاوتی در انتخاب این دو نخواهد داشت چون هر یک کاربرد مختلفی در ساختمان سازی و صنعت دارند و افراد بسته به کاربرد پروفیل متناسب با کار خود را انتخاب می‌کنند.

کاربرد نبشی و سپری

 

کاربردهای نبشی مشهد و سپری مشهد

از لحاظ کاربرد تفاوت های نبشی و سپری بسیار زیاد است، و این تفاوت عموما به دلیل تفاوت در مقاومت این دو پروفیل با یکدیگر است. سپری بیشتر در وسط – و یا بهتر است بگوییم قسمت میانی – سازه کاربرد دارد این در حالی است که، نبشی به دلیل ظاهر L و یا V  شکل خود بیشتر در گوشه‌ها و زاویه‌ها کاربرد دارد. نبشی‌ها چون بال‌های مساوی و یا غیر مساوی دارند باعث تنوع در کاربرد می‌شوند و ممکن است در جایی مشاهده کنید که با اتصال دو نبشی آن را به حالت سپری درآورده و از کاربری سپری آن بهره مند می‌شوند، اما دقت داشته باشید که سپری حاصل از این ابتکار، برای مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارید  مناسب نیست. سپری‌ها نیاز ساختمان به میلگرد را کاهش می‌دهند و همچنین با استفاده از سپری می‌توان عمق ستون‌ها را کاهش داد.

کاربرد‌های تخصصی سپری

از جمله مهم ترین کاربرد‌های سپری در مبحث تفاوت های نبشی و سپری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • متصل نمودن پل به ستون
  • اسکلت گلخانه‌ها
  • صنایع سد سازی
  • ستون و خرپا
  • سقف‌های کاذب حمام و آشپزخانه و…
  • طراحی فروشگاه‌ها و معماری جدید از جمله حفظ زوایا و نرده‌ها
  • مقاوم سازی پایه میز‌های شیشه ای
  • ساخت انواع درب و پنجره

کاربرد‌های تخصصی نبشی

نبشی نیز همانند سپری در مبحث تفاوت های نبشی و سپری کاربرد‌های گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • اتصال بین پل‌ها و ستون‌ها
  • اتصال بین تیر آهن و بیم‌های بار بر
  • ساخت و اتصال آسانسور (از نبشی لقمه)
  • ساخت سقف کرومیت
  • ساخت قاب فلزی

سخن آخر

تفاوت های نبشی و سپری بسیار زیاد است و ما با بررسی تفاوت‌های این دو سعی در معرفی هر یک داشتیم. شما می‌توانید جهت مشاوره خرید انواع پروفیل‌های فولادی تولید کارخانه نورد شکفته مشهد با آهن آلات قربان نیا در ارتباط باشید.

در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان سئو سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه شده، امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497