تفاوت نبشی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی | قیمت آهن در مشهد

تفاوت نبشی و ناودانی

درک تفاوت نبشی و ناودانی در گرو شناخت کامل این دو مقطع فولادی است. به طور کلی مقاطع فولادی از اصلی ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی هستند که در اشکال و اندازه های گوناگون و با کیفیت شیمیایی و مکانیکی متفاوت یافت می شوند. همانطور که از نام مقاطع فولادی مشخص است، از مشتقات فولاد هستند. شکل پذیری فولاد امکان ساخت مقاطع فولادی گوناگون برای مصارف مختلف امکان پذیر می کند. نبشی و ناودانی نیز مقاطعی هستند که با استفاده از همین خاصیت فولاد به وجود آمده اند و کاربرد های متفاتی در ساختمان سازی و صنعت دارند. ما در این گفتار با بیان خصوصیات نبشی و ناودانی به شناخت تفاوت نبشی و ناودانی خواهیم پرداخت.

شما همواره می توانید تنها با یک تماس مقاطع فولادی مورد نیاز خود را از مرکز فروش آهن آلات قربان نیا سفارش دهید. این مجموعه با کارنامه ای درخشان در بازار خین عرب مشهد مقدس آماده همکاری با پیمانکاران و کارفرمایان جهت تامین انواع آهن آلات و مقاطع فولادی است. آهن آلات قربان نیا به عنوان فروشنده دست اول و بدون واسطه گروه صنعتی شکفته مشهد است و با ارائه مقاطع فولادی با کیفیت به شما در پیشبرد اهداف ساختمانی کمک خواهد کرد.

به روز رسانی لحظه ای قیمت آهن در مشهد

مقدمه

گستره وسیع مقاطع فولادی نشان دهنده کاربردها و خصوصیات متفاوت این مقاطع است. مقاطع فولادی بسته به درصد کربن، مقدار و نوع آلیاژی که به آنها اضافه می شود و همچنین عملیات گرمایی که برای ساخت آن‌ها اعمال می شود انواع مختلفی دارند. میزان کربن موجود در فولاد بازه ای از حدود 0.07 تا 1.7 درصد است که به تنهایی سبب به وجود آمدن طیف وسیعی از ویژگی‌های فیزیکی است. با توجه به این ویژگی مقاطع به سه دسته مقاطع کم کربن، کربن متوسط و کربن بالا دسته بندی می شوند. فولادی که از آن در ساخت ناودانی و نبشی و سایر مقاطع ساختمانی استفاده می شود جزو فولادهای کربن متوسط است. (میزان فولاد به کار رفته در فولاد کربن متوسط چیزی در حدود 0.25 تا 0.65 درصد است.)

ضرورت شناخت تفاوت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی مقاطعی هستند که از آن‌ها به عنوان مقاطع اساسی در صنایع یاد می شود. این دو مقطع از جمله مقاطع باز هستند که با وجود شباهت های بسیار زیاد کاربرد های متفاوتی دارند. کاربرد متفاوت نبشی و ناودانی نشات گرفته از تفاوت نبشی و ناودانی است، در نتیجه یکی از راه های شناخت تفاوت های این دو، بررسی ویژگی های ساختاری هر یک است.

تفاوت در شکل ظاهری

اولین و واضح ترین تفاوت نبشی و ناودانی در شکل ظاهری این دو قابل مشاهده است به طوری که ناودانی مقطع فولادی U و یا C شکل است که از دو بال و یک جان ساخته شده است، در حالی که نبشی مقطع فولادی L و یا  V شکل است که تنها از دو بال ساخته شده اند. زاویه بین دو بال بسته به نوع، 45 و یا 90 درجه است طول بال های نبشی ممکن است برابر و یا نابرابر باشد. هر چه زاویه بین بال ها بیشتر باشد نبشی توان تحمل تنش و وزن بالاتری دارد، به همین دلیل نبشی بال مساوی 90 درجه در بازار پرطرفدار تر است.

مراحل ساخت نبشی و ناودانی

مراحل ساخت برای این دو مقطع یکسان است اما تفاوت نبشی و ناودانی در این مرحله مربوط به مرحله نهایی است. هر دو مقطع از دو روش ساخته می شوند. روش پرسی و روش فابریک.

روش پرسی

استفاده از روش پرسی در تولید نبشی مشهد و ناودانی مشهدساخت ناودانی و نبشی از روش پرسی با استفاده از ورق فولاد است به این صورت که در مرحله اول ورق فولاد به اندازه دلخواه برش خورده و در مرحله بعد از محل های مشخص خم داده می شود. ساخت ناودانی و نبشی در مرحله برش و خم دهی متفاوت از یکدیگر است و خروجی هر کار نیز متفاوت است.

روش فابریک

استفاده از روش فابریک در تولید نبشی مشهد و ناودانی مشهدروش فابریک به روشی گفته می شود که محصول طی مراحلی از یک ماده اولیه در کارخانه اصلی ساخته می شود. ماده اولیه ساخت نبشی و ناودانی شمش فولاد است. شمش فولاد در ابتدا به صورت خام وارد کارخانه می شود و به دو روش نورد گرم و سرد تبدیل به ناودانی و یا نبشی می شود. نورد گرم روشی است که برای آن در ابتدا شمش فولاد توسط کوره های مخصوص ذوب می شود و بعد از عبور از غلطک های مخصوص به شکل ناودانی و یا نبشی در می آیند. روش نورد سرد اما متفاوت است. در روش نورد سرد مقاطع از ورق های نازک ساخته می شوند و عملیات بیشتری برای تبدیل شمش فولاد به محصول نهایی مورد نیاز است. مقاطعی که با روش نورد سرد ساخته می شوند کیفیت بهتری دارند.

بررسی تفاوت در قیمت

به طور کلی نبشی و ناودانی و یا هر مقطع فولادی ای بسته به کیفیت و وزن قیمت متفاوتی دارد. به عنوان مثال یک قطعه ناودانی در مقایسه با یک نبشی که وزن برابری دارند اما به لحاظ کیفی متفاوت هستند قیمت متفاوتی خواهند داشت و بالعکس، در صورتی ناودانی و نبشی کیفیت یکسانی داشته باشند اما وزن متفاوتی داشته باشند قیمت آن قطعات با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

[مطالعه بیشتر: به روز رسانی لحظه ای قیمت نبشی در مشهد]

تفاوت در کاربرد ها

در بیان تفاوت نبشی و ناودانی نمی توان تفاوت آن‌ها درکاربرد را نادیده گرفت. در این قسمت بهتر است برای بیان تفاوت نبشی و ناودانی کاربرد های هر یک را به طور مجزا بیان کنیم.

کاربرد های ناودانی

انواع کاربردهای ناودانی مشهدهمانطور که گفته شد سطح مقطع ناودانی ممکن است به شکل U و یا  C باشد که مقطع U شکل دارای بال مخروطی شکل و مقطع C  شکل دارای بال های موازی هستند. این دو مدل بسته به شکلی که دارند کاربردهای متفاوتی دارند. اما به طور کلی کاربرد های ناودانی به شرح زیر است:

  • ساخت ماشین آلات صنعتی
  • ساخت چهارچوب  در و پنجره
  • ساخت ساختمان
  • ساخت تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت و ساز
  • ساخت تجهیزات دریایی

[مطالعه بیشتر: به روز رسانی لحظه ای قیمت ناودانی در مشهد]

کاربرد های نبشی

نبشی نیز همانند ناودانی دارای دو تنوع است، با این تفاوت که شکل نبشی به شکل L و یا V است. نبشی که  بال‌های مساوی داشته باشد تحت عنوان نبشی بال مساوی (V شکل) و نبشی که بال های آن اندازه  نا مساوی داشته باشد نبشی بال نا مساوی (L شکل) نامیده می‌شود، که هر یک بسته به شکل ظاهری و مقاومت و جنسی که دارند کاربرد های گوناگونی دارند. اما به طور کلی مهمترین کاربرد های نبشی به شرح زیر است:

  • اتصال ستون به پل ها در ساختمان سازی
  • نبشی کشی
  • ساخت خرپا در ساختمان سازی
  • اتصال بیم های باربر به تیر آهن ها

سخن آخر

شناخت تفاوت نبشی و ناودانی برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند بسیار حیاتی است به همین دلیل ما در این مقاله از مجموعه مقالات آهن آلات قربان نیا بر آن شدیم تا با معرفی این مقاطع به بررسی تفاوت های آن دو بپردازیم. جهت سفارش هرگونه مقطع فولادی با کارشناسان آهن آلات قربان نیا در تماس باشید.

در پایان امیدواریم که این مطلب که توسط گروه سئو وب سایت مشهد تهیه شده است، مفید واقع شده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497