بررسی تفاوت‌ تیرآهن و تیر ورق: راهنمای جامع

تفاوت‌ تیرآهن و تیر ورق

بسیاری افراد تیرآهن و تیر ورق را یکسان می‌دانند و اغلب از هر دو اصطلاح برای اشاره به یک مفهوم استفاده می‌کنند، اما این درست نیست. زیرا درک تفاوت بین این دو حیاتی است، به همین دلیل به بررسی و توضیح اختلافات بین این دو محصول از جنس فولاد می‌پردازیم. در گذشته، قوطی‌های آهن به عنوان چهارچوب اصلی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما با گذشت زمان، تیرآهن به عنوان جایگزین آن ها بوده و فروش آن افزایش یافته است.

تیرآهن به صورت پروفیلی با سطح مقطع L و H تولید می‌شود و از مواد مختلف فولادی ساخته می‌شود. این محصول نیز در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد و ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون استفاده از تیرآهن تصور نمی‌شوند. برای درک بهتر تفاوت بین تیرآهن و تیر ورق، نیاز است که ابتدا این دو مفهوم را تعریف کرده و سپس به توضیح اختلافات آن‌ها بپردازیم.

در سال‌های گذشته، صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. تیر ورق و تیرآهن به عنوان مقاطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ساخت سازه‌های مسکونی و پل‌ها کاربرد زیادی دارند. در این مقاله، قصد داریم تفاوت تیرآهن و تیر ورق را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه بیشتر: تفاوت تیرآهن و هاش

تیرآهن چیست؟

تیرآهن چیست

قبل از اینکه به تفاوت تیرآهن و تیر ورق بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به تعریف و ویژگی های آن اشاره کرده ایم. تیرآهن مسئولیت تحمل نیروها و فشارهایی که بر سازه‌های ساختمانی وارد می‌شود را برعهده دارد. این تیرها، با توجه به نیاز و با استفاده از انواع و اندازه‌های مختلف و با استفاده از جنس‌های متنوع، تولید می‌شوند.

معیارهای استاندارد برای تولید تیرآهن، یکی از اصول اساسی تولیدکنندگان این محصول در ایران است، و علاوه بر این، جدول وزن تیرآهن نیز یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای خریداران این محصول حائز اهمیت است. استفاده از جدول وزن تیرآهن برای تخمین تعداد و وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان، یکی از روش‌های رایجی است که سازندگان ساختمان به طور معمول از آن استفاده می‌کنند.

اجزای تیرآهن

تیرآهن دارای دو قسمت، یعنی بدنه و بال، است که در ساخت اسکلت فلزی ساختمان و سازه‌های فولادی به کار می‌رود و باعث افزایش ایمنی سازه‌ها در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف می‌شود. با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و پیچیدگی در پیش‌بینی قیمت تیرآهن در سال 1403، توصیه می‌شود که برای خرید و مشاوره، با کارشناسان آهن آلات قربان نیا با شماره تلفن 1497 159 0915 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: بررسی میزان مقاومت تیرآهن | تاثیر نوع تیرآهن بر مقاومت آن

تیر ورق چیست؟

تیر ورق چیست
تیر ورق، یک نوع تیر فولادی است که به طور اصولی در اندازه‌ها و ابعاد سفارشی تولید می‌شود و وظیفه تحمل فشار و بارهای سنگین را بر عهده دارد، بخصوص در ساخت پل‌ها به کار می‌رود. ضخامت تیر ورق به نوع و شرایط سازه بستگی دارد و مطابق با نیازهای مشخص سازه، تیر ورق موردنظر تولید می‌شود.

اجزای تیر ورق

بطور کلی، تیر ورق از سه بخش تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تیغه یا جان تیر: تیغه یا جان تیر که همچنین به عنوان وب پلیت نیز شناخته می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای برشی دارد و دو صفحه بال را با استفاده از یک فاصله مناسب از یکدیگر جدا می‌کند.
  • فلنج یا بال تیر: مسئول تحمل بارهای خمشی را بر عهده دارد.
  • استیفنرها یا سخت‌کننده تیر ورق: وظیفه استیفنر در تیر، افزایش ظرفیت ساختاری تیر و جلوگیری از خرابی‌های موضعی ناشی از کمانش را داراست.

تفاوت تیرآهن و تیر ورق

تفاوت تیرآهن و تیر ورق
با وجود اینکه تیرآهن و تیر ورق هر دو به عنوان تیرهای فولادی شناخته می‌شوند و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و برای تحمل بارهای سنگین عمومی ساخته شده‌اند، اما تفاوت‌هایی در کاربرد، اندازه، تحمل فشار و نوع وظیفه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

در ادامه به طور خلاصه تفاوت‌ تیرآهن و تیر ورق را بررسی خواهیم کرد.

  • تیر ورق توسط جوشکاری ورق‌های فولادی به یکدیگر یا از طریق پیچ و پرچ تولید می‌شود در حالیکه تیرآهن به صورت تولید یکپارچه با استفاده از روش نورد گرم تولید می شود.
  • به جز جان و بال، دارای استیفنر یا سخت‌کننده است در حالیکه تیرآهن تنها دارای یک جان و دو بال است.
  • تیرورق از نظر ابعاد از تیرآهن بزرگ‌تر است
  • به عنوان یک عضو افقی، برای تحمل بارهایی که بر سیستم‌های کف و سقف وارد می‌شود، استفاده می‌شود در حالیکه ترآهن کاربرد گسترده‌ای در تمامی پروژه‌ها دارد.
  • به دلیل وزن بالا تیروق، حمل و نقل آن به نسبت تیرآهن دشوار است.
  • هزینه تولید تیرورق به نسبت تیرآهن بالاتر است.

1- تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر عملکرد

تیرآهن و تیر ورق برای پشتیبانی و استحکام سازه در برابر خمیدگی و انحراف مورد استفاده قرار می‌گیرند. توضیح دادن اختلافات عملکردی بین تیرآهن و تیر ورق از نظر عملکرد می‌تواند به این صورت باشد که تیرآهن عمدتاً در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود و در کف، دیوارها، عرشه‌ها و سقف‌ها کاربرد دارد.

تیرآهن‌ها، بار تحمل بالا و مناسبی دارند و گزینه‌ی مناسبی برای سازه‌های کوچک محسوب می‌شوند. از طرف دیگر، تیر ورق‌ها برای حمایت و پشتیبانی از تیرآهن‌های کوچک استفاده می‌شوند و به دلیل توانایی در تحمل بارهای بسیار سنگین، به طور عمومی در ساخت پل‌ها به کار می‌روند.

2- تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر سایز

تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر سایز

در توضیح تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر اندازه، باید ذکر کرد که تیرآهن به اندازه‌های مختلف، طبق استانداردهای مشخص از ۸ تا ۳۲ عرضه می‌شود. روش‌های برش تیرآهن نیز متفاوت است و در شرایط خاص از هر یک از این روش‌ها استفاده می‌شود. می‌توان از ابتدا تیر ورق را در ابعاد مختلف سفارش داد. به طور کلی، تیر ورق با ابعاد و ضخامت‌های دلخواه برش داده می‌شود.

3- تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر مقدار تحمل فشار

اگر بخواهیم تفاوت تیرآهن و تیر ورق را از نظر تحمل فشار مقایسه کرد، باید گفت که وظیفه تیر ورق، تحمل نیروهای دینامیکی و متغیر بر روی سازه است، بنابراین انتخاب مناسبی برای ساخت پل‌ها محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، تیرآهن‌ها با استانداردهای مختلف در بازار موجود هستند و بدون شک کاربردهای متفاوتی دارند.

مطالعه بیشتر: 5 دلیل ایجاد کمانش یا خمیدگی تیرآهن

4- تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر وظایف

فرق تیرآهن و تیر ورق از نظر وظایف آن ها می‌تواند به این صورت مورد بررسی قرار گیرد: تیر ورق به عنوان عضو اصلی سازه در نظر گرفته می‌شود و مسئولیت انتقال فشار به ستون‌هایی است که بر آنها واقع شده است. اما تیرآهن به عنوان یک عضو فرعی سازه، مسئولیت انتقال نیروها به تیر ورق را برعهده دارد.

در آخر…

با توجه به اختلافاتی که در بالا بین تیرآهن و تیرورق بیان شد، می‌توان گفت که در ساختمان‌هایی که کمتر از ۶ تا ۷ طبقه دارند، از تیرآهن استفاده می‌شود، در حالی‌که در سازه‌های بزرگ و با ابعاد بزرگتر از تیرورق استفاده می‌شود. پس، با توجه به اقتصادی بودن، تحمل فشار بیشتر، و استحکام بالاتر، عمدتاً از تیرورق برای ساخت پل‌ها و برج‌ها استفاده می‌شود.

همان‌طور که ذکر شد، تیرآهن در اندازه‌های مختلف موجود است، به‌عنوان مثال، تیرآهن‌های ۱۴ و ۱۶. قیمت هرکدام از این تیرآهن‌ها بستگی به اندازه و روش تولید آن دارد. برای دریافت قیمت تیرآهن، تیر ورق و تمامی محصولات فولادی، می‌توانید به وبسایت مشهد آهن مراجعه کنید یا با کارشناسان ما با شماره 1497 159 0915 تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497