راهنمای جامع انواع ضایعات آهن و کاربرد آن ها

راهنمای جامع انواع ضایعات آهن و کاربرد آن ها

ضایعات آهن یا قراضه، نتیجه‌ی فرسودگی و استفاده‌ی پایانی از آهن‌آلات هستند. با امکان بازیافت، این مواد می‌توانند به عنوان ماده اولیه برای تولید مجدد مقاطع فولادی به کار روند. به دلیل این فرآیند، بازار خرید و فروش ضایعات آهن رونق بسیاری دارد؛ به این صورت که کارخانه‌های ذوب آهن به عنوان مشتریان خرید آهن آلات قراضه وارد عمل می‌شوند. با این تفسیر، اگر علاقه‌مند به آگاهی بیشتر درباره‌ی انواع ضایعات آهن و فرآیند خرید و فروش آن هستید، مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

مطالعه بیشتر: بررسی فرآیند بازیافت ضایعات آهن 

ضایعات آهن چیست؟

ضایعات آهن چیست
قبل از اینکه به معرفی انواع ضایعات آهن بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به تعریف ضایعات آهن پرداخته ایم. به زبان ساده، ضایعات به موادی گفته می‌شود که بعد از استفاده از حالت اولیه‌شان، قابلیت بازیافت داشته باشند. ضایعات در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

لازم به ذکر است که حدود 10 تا 15 درصد از مواد مصرفی در صنعت ساختمانی، شامل ضایعات غیرفلزی مانند آجر و چوب هستند. اکثر این مواد قابلیت بازیافت ندارند. از طرف دیگر، برخی از پسماندها از قبیل قراضه‌های آهن، چدن، مس و حتی آلومینیوم قابل بازیافت هستند. بنابراین، انواع مختلفی از قراضه‌ها وجود دارد که یکی از آن ها ضایعات آهن می‌باشد.

انواع ضایعات آهن

انواع ضایعات آهن
انواع ضایعات آهن به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • سنگین بار: سنگین بار به موادی اطلاق می‌شود که دارای چگالی برابر یا بیشتر از یک تن بر متر مکعب هستند.
  • ضایعات ویژه: نوعی پسماندهای ساختمانی هستند که به دلیل استفاده از مقاطع فولادی تولید می‌شوند و شامل خرده میلگرد، تیرآهن، قوطی و پروفیل‌های با ابعاد کمتر از 50 سانتیمتر می‌باشند. در تعیین قیمت این مواد، ارزش میلگرد، تیرآهن و سایر عوامل مانند کیفیت ضایعات نقش مهمی دارند.
  • سوپر ویژه: از انواع ضایعات آهن سوپر ویژه ها هستند. این ضایعات به پسماندهایی اطلاق می‌شود که از نظر کیفیت و ارزش مالی بالاتری نسبت به دسته ویژه دارند.
  • درجه یک: ضایعات درجه یک، نوعی از پسماندها هستند که در ترکیب شیمیایی خود عناصر گوناگونی از جمله فسفر، گوگرد، مس، کروم، نیکل و آهن را دارا هستند.
  • درجه دو و درجه سه: ترکیبات شیمیایی ضایعات درجه دو و سه به نظر می‌رسند مشابه قراضه‌های درجه یک باشند، با این تفاوت که میزان این ترکیبات شیمیایی متفاوت است.
  • گالوانیزه: از دیگر انواع ضایعات آهن ضایعات گالوانیزه از جنس آهن هستند و دارای پوشش روی بوده که باعث مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی می‌شود. به دلیل وجود آهن در ترکیب، این نوع ضایعات کمترین ارزش را در مقایسه با سایر ضایعات دارند.
  • آلیاژی: ضایعات آلیاژی، شامل عناصری همچون نیکل، منگنز، کروم، مولیبدن، وانادیم و تنگستن هستند که در مراکز و تعمیرگاه‌های خودرو تولید می‌شوند. قیمت این نوع ضایعات آهن آلیاژی، کمتر از ضایعات درجه یک و دو است.
  • حلب: این نوع از انواع ضایعات آهن به قوطی‌هایی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند، اشاره دارد. با بازیافت قراضه‌های این قوطی‌ها، می‌توان ظروف حلبی را مجدداً تولید کرد.
  • سوفاره آهن: سوفاره‌ها، براده‌هایی هستند که در نتیجه تراشکاری مقاطع فولادی و آهنی به وجود می‌آیند.

مطالعه بیشتر: بررسی تاثیر نوع تیرآهن بر مقاومت آن

فرایند تولید ضایعات

فرایند تولید ضایعات
بخش اصلی از ضایعات آهن به دلیل فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شوند؛ به عنوان مثال، در فرآیند تراشکاری و برش فلزات، انواع مختلفی از قراضه‌ها تولید می‌شود.

یکی از روش‌های دیگر برای تولید ضایعات آهن، فعالیت‌های ساخت و ساز است. آهن‌آلاتی که در فرآیند ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند، پس از رسیدن به پایان عمر مفید خود و فرسودگی، به عنوان ضایعات آهنی به کار می‌روند. این قطعات پس از تخریب سازه‌ها جدا شده و برای فروش عرضه می‌شوند.

یک دسته دیگر از انواع ضایعات آهن به دلیل فرسودگی و خرابی وسایل استفاده شده توسط انسان تولید می‌شوند. به عنوان مثال، بدنه‌ی یک خودروی دچار تصادف، یک نمونه از این ضایعات است. همچنین، لوازم خانگی فرسوده نیز جزء ضایعات محسوب می‌شوند.

کاربرد و انواع ضایعات آهن

کاربرد و انواع ضایعات آهن
همانطور که گفته شد، ضایعات آهن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کاربردها شامل استفاده از چه مواردی می باشد؟ به طور کلی، انواع ضایعات آهن پس از ورود به کارخانه‌های ذوب آهن، از طریق فرآیندهایی مانند قوس الکتریکی، دوباره به مقاطع فولادی جدید تبدیل می‌شوند. این محصولات می‌توانند در صنایع گوناگون، مانند صنعت ساختمانی و اجرای پروژه‌های عمرانی، به کار گرفته شوند.

اما یکی از کاربردهای خاص قراضه‌ها، مجسمه‌سازی است، که عموماً هنرمندان این محصولات را خریداری و در کوره‌های کوچک ذوب می‌کنند؛ سپس از مواد حاصله برای ساخت آثار هنری استفاده می‌شود.

قیمت انواع ضایعات آهن

برای معرفی قیمت انواع ضایعات آهن امروز، باید مانند روال خرید مقاطع فولادی، به طور روزانه قیمت‌ها را بررسی کنید. قیمت ضایعات آهن به صورت مداوم و به دلایل گوناگون تغییر می‌کند، و یکی از عوامل اصلی این تغییرات، میزان عرضه و تقاضاست.

از آنجایی که کارخانه‌های ذوب آهن مانند ذوب آهن اصفهان به عنوان خریداران اصلی قراضه‌ها عمل می‌کنند، نقش مهمی در تعیین میزان عرضه و تقاضا و در نهایت، قیمت‌گذاری دارند. بنابراین، اگر قصد خرید و فروش ضایعات آهن را دارید، باید قیمت بازار را به دقت مطالعه کنید و برای این کار، می‌توانید از منابع و مراجع معتبر استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید آهن دست دوم در مشهد

روش فروش انواع ضایعات آهن به کارخانه‌های تولیدی

برای فروش ضایعات به کارخانه، باید با شرکت‌هایی همکاری کنید که قادر به ارائه این خدمت به شما هستند. البته این خدمت، از خدمات اصلی شرکت ها نیست؛ اما به دلیل ارتباط با تولیدکنندگان مختلف، می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌گر در این فرآیند نقش بپذیرد. بنابراین، اگر قصد فروش ضایعات آهن را دارید، می‌توانید با آهن آلات قربان نیا تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان آن استفاده نمایید.

و در آخر…

در این مقاله، به بررسی اطلاعات کاربردی در زمینه انواع ضایعات آهن پرداخته شد. همانطور که اشاره شد، ضایعات سوپر ویژه، ضایعات درجه یک تا سه، ضایعات حلب، و ضایعات آلیاژی از انواع مهم ضایعات هستند که هر یک دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. اگر قصد خرید یا فروش هر یک از این دسته‌های قراضه را دارید، می‌توانید از خدمات آهن آلات قربان نیا بهره مند شوید؛ برای این منظور، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497