راهنمای انتخاب بهترین نوع تیرآهن در ایران

قیمت آهن مشهد

بهترین نوع تیرآهن در ایران به عوامل مختلفی از جمله مشخصات و استاندارد ساخت، کیفیت، کارخانه سازنده تیرآهن و… بستگی دارد. به طور کلی تیرآهن هایی که ویژگی های آن ها به خصوصیات جدول اشتال نزدیک تر باشند از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود و بهترین نوع تیرآهن می باشند. در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی به طور کلی می توان گفت که ساختمان های کشور بر طبق استانداردهای اروپایی ساخته می شود که در آن ها تیرآهن های IPE به کار گرفته می شود که بهترین انتخاب برای ساختمان سازی می باشند.

در ساختمان سازی تنها به این نوع تیرآهن اکتفا نمی شود. انواع دیگری از تیرآهن نیز در ساختمان سازی کاربرد دارند که برای شناسایی بهترین نوع تیرآهن در ایران بر طبق پارامترهای شکل ظاهری، استاندارد ساخت و کارخانه تولید کننده تصمیم گیری می شود.

تیرآهن چیست؟ 

تیرآهن مشهد
قبل از اینکه به معرفی بهترین نوع تیرآهن در ایران بپردازیم ابتدا به توضیح تیرآهن چیست اشاره کرده ایم. یکی از پرکاربردترین پروفیل های فولادی، تیرآهن با سطح مقطعی به شکل I و H است که در صنایع مختلف به ویژه در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. تیرآهن ها از دو بخش بال و جان تشکیل شده اند. بخش بال همان لبه ها و کناره های تیرآهن است و بخش جان همان قسمت اصلی و میانی آن گفته می شود.

انواع تیرآهن 

انواع دسته بندی تیراهن

علاوه بر اینکه آلیاژ یکی از عوامل موثر بر انتخاب بهترین نوع تیرآهن در ایران است، در دسته بندی انواع تیرآهن هم قرار می گیرد. از دیگر روش های دسته بندی تیرآهن بر اساس استاندارد تولید آن می باشد. تیرآهن ها بر اساس استاندارد‌ و نحوه تولید، به ۴ دسته تقسیم بندی می شوند:

1-تیرآهن IPE: H3

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد این نوع تیرآهن که در ساختمان سازی بر اساس استاندارد اروپا استفاده می شود جزو بهترین نوع تیرآهن در ایران می باشد. از نظر ظاهری شبیه به حرف I بوده و به آن تیرآهن معمولی گفته می شود.

۲-تیرآهن INP: H3

این نوع تیرآهن طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می ‌شود و شبیه به حرف انگلیسی I است. ضخامت بال در INP با فاصله گرفتن از جان کاهش می یابد.

۳-تیرآهن هاش یا تیرآهن IPB: H3

علت نام گذاری تیرآهن هاش به این صورت است که ظاهر این تیرآهن به شکل حرف H است. در تیرآهن هاش، بال و جان برابر است. نکته حائز اهمیت این است که ابعاد این نوع تیرآهن نسبت به دو تیرآهن قبلی بیشتر است.

۴-تیرآهن لانه زنبوری: 

این نوع تیرآهن مقاوت زیادی دارد و در اکثر ساخت و سازها به کار گرفته می شود. این نوع تیرآهن به دلیل شکل ظاهری آن ها به این نام خوانده می شود. چرا که حفره هایی در طول جان تیر ایجاد شده است.

مطالعه بیشتر: بررسی انواع تیرآهن از نظر نحوه ساخت و ویژگی ها

بهترین نوع تیرآهن کدام است؟ 

بهترین انواع تیراهن
انتخاب بهترین نوع تیرآهن در ایران به فاکتورهای مختلفی از جمله مشخصات، استاندارد ساخت تیرآهن، کارخانه سازنده آن و… بستگی دارد که انتخاب این نوع فاکتورها با توجه به محل استفاده و نوع سازه متفاوت است. در ادامه به بررسی بهترین تیرآهن از دیدگاه شکل ظاهری، استاندارد تولید و کارخانه تولید کننده پرداخته ایم:

1-بهترین نوع تیرآهن در ایران از نظر شکل ظاهری 

همه شما ممکن است در ساخت و ساز ساختمانی شکل ظاهری تیرآهن ها را دیده باشید که به دو صورت I و H هستند. تیرآهن هاش به دلیل ویژگی هایی از جمله مقاومت بالا در برابر زلزله و همچنین سرعت نصب آن، ضریب خطای کم و مصرف کمتر آهن در ساختمان، بهترین نوع تیرآهن در ساخت اسکلت اصلی است. علاوه بر ساختمان سازی، از تیرآهن هاش در کشتی سازی، سد سازی، پالایشگاه و پل سازی استفاده می شود.

در تیرآهن I، بخش جان در تیرآهن باریک تر از تیرآهن هاش است به همین علت نیروی کمتری را تحمل می کند و از مقاومت پایین تری برخوردار است. از این نوع تیرآهن وقتی استفاده می شود که برخی سازه های لرزه ای که وزن و نیروهای وارده بر دیوار اهمیت دارد و باید سازه سبک باشد این نوع تیرآهن مناسب تر است.

مطالعه بیشتر: راه های تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی

2-بهترین نوع تیرآهن در ایران از نظر استاندارد 

تیرآهن ها بر اساس استاندارد ساخت آن ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند که این نوع تیرآهن ها بر اساس محل استفاده و کاربرد خاص آن ها به نوبه خود می توانند بهترین باشند.

  • تیرآهن IPE: تیرآهن های IPE پرکاربردترین و بهترین تیرآهن برای ساختمان سازی براساس استانداردهای اروپایی در ایران هستند. همچنین این نوع تیرآهن ها در شکل ‌گیری خرپا و پل لانه ‌زنبوری در سقف ساختمان اهمیت زیادی دارند.
  • تیرآهن INP: INP ها بهترین نوع تیرآهن در ایران در ساختمان های مرتفع به ویژه برای ساخت سقف می باشد چرا که این نوع تیرآهن ها تحمل بار بالایی دارند. از جمله کاربرد INP ها می توان در اسکلت ‌بندی برج ها، ساختمان ‌های بلند و مرتفع، پل و سدهای بزرگ اشاره کرد. یکی دیگر از موارد کاربرد این نوع تیرآهن ها می توان به اتصال قطعات مختلف به یکدیگر اشاره کرد.
  • تیرآهن IPB: تیرآهن هاش یا IPB علاوه بر بهترین نوع تیرآهن در ایران جهت کنترل نیروهای برشی و لنگر خمشی می باشد، بهترین تیرآهن برای ساخت انواع ستون است. از موارد کاربرد این نوع تیرآهن ها می توان به سوله ها، مجتمع های بزرگ تجاری و… نیز اشاره کرد.
  • تیرآهن لانه زنبوری: همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد علت نام گذاری آن ها به دلیل حفره های ایجاد شده در آن ها می باشد. این حفره ها موجب سبک تر شدن وزن تیر شده و به همین علت می تواند بهترین نوع تیرآهن از جنبه اقتصادی باشد. تیرآهن لانه زنبوری به دلیل فضای مناسب برای عبر لوله ها و کابل ها در جهت نظم دهی تاسیسات بهترین گزینه هستند. اما به کار بردن آن ها در پل و ستون باید با ملاحظات امنیتی حاصل شود.

3-بهترین نوع تیرآهن در ایران بر اساس کارخانه تولید کننده 

در این مبحث با بهترین کارخانه های برتر تولید کننده تیرآهن از نظر کیفیت و قیمت آشنا خواهیم شد. همان طور که می دانیم امروزه کارخانه های بسیاری در ایران در زمینه تولید انواع تیرآهن از جمله کارخانه های فولاد ناب تبریز، پروفیل صنعت ماهان، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)، کارخانه کوثر اهواز و… فعالیت می کنند که در مقالات قبلی به معرفی آن ها پرداخته ایم.

یکی از پرکاربردترین و بهترین نوع تیرآهن در ایران تیرآهنی است که طبق استاندارد IPE یا همان استاندارد اروپا تهیه و تولید شده باشد. این نوع تیرآهن در کارخانه های تولید کننده فولاد که در بالا اشاره کردیم ساخته می شود. نکته مهم این است که هر چه ویژگی های تیرآهنی که در این کارخانه ها تولید می شود به اعداد و مشخصات جدول اشتال نزدیک تر باشد، تیرآهن بهترین کیفیت را خواهد داشت.

نکات مهم در انتخاب بهترین تیرآهن 

نکات مهم در انتخاب بهترین تیرآهن
در انتخاب بهترین نوع تیرآهن در ایران علاوه بر اطلاعات بالا باید به نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • رنگ تیرآهن: در اصل تیرآهن به رنگ مشکی یا طوسی پر رنگ است. اگر در مجاورت رطوبت قرار بگیرد متمایل به رنگ نارنجی است. تغییر رنگ تیرآهن در کیفیت محصول تاثیرگذار است و تیری که دچار زنگ زدگی شود کیفیت خوبی نخواهد داشت.
  • وزن تیرآهن: برخی افراد تصور می کنند تیرآهن هرچه سنگین تر باشد کیفیت آن بهتر خواهد بود در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. هر چه وزن تیرآهن به جدول اشتال نزدیک تر باشد، کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

و در آخر نکته مهمی که باید در انتخاب بهترین نوع تیرآهن در ایراندر نظر داشته باشید این است که برای انتخاب تیرآهن با وزن استاندارد، حتما از تولیدات کارخانه های معتبر یا مراکز فروش معتبر آهن آلات استفاده کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497