7 مورد از مهم ترین تفاوت میلگرد و مفتول

تفاوت میلگرد و مفتول

درک تفاوت میلگرد و مفتول، می‌تواند از اشتباهات نامناسب در استفاده از آن‌ ها به جای یکدیگر، جلوگیری کند. اگر شما در حال انجام یک پروژه ساختمانی هستید، حتماً با اصطلاحات میلگرد و مفتول آشنا هستید. اغلب، هدف استفاده از هر دوی آن‌ها یکسان است و این باعث می‌شود که تفاوت بین آن‌ها گاهی دشوار باشد. هر دوی این مصالح از جنس فولاد هستند، اما ساختار، وزن، روش قرارگیری و ویژگی‌های دیگر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

سؤالی که در اینجا به وجود می آید این است که در هر پروژه، کدام یک از این دو متریال باید استفاده شود؟ پاسخ این است که استفاده از هر یک از این دو، به ویژگی ‌هایی مانند وزن و حجم پروژه وابسته است. مقاومت در برابر فشارهای برشی و خمشی و نیاز به انعطاف‌ پذیری در یک پروژه ممکن است استفاده از میلگرد یا مفتول را توجیه کند. به طور کلی، از تفاوت میلگرد و مفتول می توان به مقاومت در برابر این فشارها، رفتار آن ‌ها با بتن، هزینه و مراحل نصب، و نحوه استفاده از آن ‌ها اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: به روز رسانی لحظه ای قیمت میلگرد در مشهد

میلگرد چیست؟

میلگرد در مشهدبرای درک بهتر تفاوت میلگرد و مفتول، ابتدا به صورت جداگانه به تعریف هرکدام پرداخته ایم. همان طور که می دانیم میلگرد، از انواع مصالح فولادی است که برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می ‌شود که صورت شبکه ‌ای از میلگردهای متصل یا جوش ‌خورده درون بتن قرار می‌ گیرد. نام کامل آن، میلگرد تقویت‌کننده است و به طور کوتاه در بازار به آن میلگرد گفته می‌شود.

مقاومت کششی بتن به عنوان حداکثر نیروی کششی که می‌تواند تحمل کند، تعریف می‌شود. زمانی که نیروی کششی بیشتر از مقاومت کششی بتن افزایش می‌یابد، سازه بتنی به ترک می خورد. اگرچه بتن در برابر فشار بسیار مقاوم است، اما در مقابل نیروهای کششی عملکرد ضعیفی دارد. تغییر دما و عوامل مشابه می‌توانند تحمل کشش بتن را تحت تأثیر قرار دهند و باعث ایجاد ترک و شکست در سازه بتنی شوند.

استفاده از شبکه میلگرد در داخل بتن، باعث ایجاد اتصال بین بتن و میلگرد می‌شود. وجود آج‌ها در میلگرد، منجر به ایجاد پیوند بهتری بین بتن و میلگرد می ‌شود. دلیل عملکرد موثر میلگرد در سازه‌ های بتنی به این دلیل است که ضریب انبساط حرارتی این دو ماده به شدت به هم نزدیک است. به این ترتیب، هنگامی که بتن انبساط یا انقباض می‌کند، فشاری به میلگرد منتقل می‌شود و از تغییر در ساختار و بافت خود جلوگیری می‌کند.

مفتول چیست؟

مفتول چیستمرحله بعدی در فهم تفاوت بین میلگرد و مفتول، آشنایی با مفتول است. مشابه میلگرد، مفتول هم از جنس فولاد ساخته می ‌شود.

شبکه مفتول نیز برای ایجاد پشتیبانی قوی در سازه‌ های بتنی در مقابل نیروهای کششی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این شبکه مفتول روی دال بتنی یا بر روی شبکه میلگرد در ساختمان نصب می ‌شود و معمولاً با نام‌ های مختلفی مانند مش سیم یا توری سیمی شناخته می‌ شود.

از تفاوت میلگرد و مفتول این است که شبکه مفتول برای ایجاد اتصال بهتر با بتن، از برآمدگی ‌هایی در ساختار شبکه خود استفاده می ‌کند. در ساختمان ‌های مسکونی و پروژه ‌های کوچک، استفاده از شبکه مفتول رایج تر از میلگرد است. استفاده بیشتر از شبکه مفتول در ساختمان ‌های مسکونی و پروژه ‌های کوچک به دلیل سادگی نصب و طراحی منظم آن صورت می ‌گیرد.

از دیگر موارد تفاوت میلگرد و مفتول می توان به نوع فولاد به کار برده شده در آن ها اشاره کرد. مفتول، عمدتاً از فولاد کم‌ کربن و فولاد ضد زنگ ساخته می‌ شود.

مطالعه بیشتر: قیمت روز آهن در مشهد

تفاوت میلگرد و مفتول

همان طور که در بالا دیدید به معرفی میلگرد و مفتول پرداختیم. در ادامه به بیان شباهت و تفاوت ‌های میلگرد و مفتول می‌پردازیم.

1-حفاظت از سازه بتنی

  • تفاوت: اولین تفاوت میلگرد و مفتول در میزان حمایت آن ها از سازه‌ های بتنی است. میلگرد، با وجود محدودیت‌ هایی که در اجرا دارد، قطعاً قوی ‌تر از شبکه مفتول است. هرچه وزن سازه بیشتر باشد، استفاده از انواع قوی ‌تری از میلگرد توصیه می ‌شود. در بسیاری از سازه ‌ها نیز توصیه می‌ شود که از هر دو ماده استفاده شود.
  • شباهت: هر یک از این دو ماده قادر به جلوگیری صد در صد از به وجود آمدن ترک در بتن نیستند. با این حال، هر دو می توانند به متوقف کردن ترک ‌ها کمک کنند.

2-نصب و محل استقرار

تفاوت میلگرد و مفتولاز موارد دیگر تفاوت میلگرد و مفتول در محل نصب آن ها می باشد. شبکه مفتول به‌طور معمول در نقطه وسط دال‌ های بتنی و با عمق تقریباً پنج سانتی ‌متر نصب می ‌شود، در حالی که میلگرد در کف سازه یا در ستون ‌ها با عمق ‌های مشخصی قرار می‌ گیرد.

3-انعطاف پذیری

تفاوت میلگرد و مفتول در زمینه انعطاف پذیری به این صورت است که شبکه توری مفتول قادر است به صورت سازه ‌ای در ساختمان‌ های بتنی استفاده شود. در حالی که میلگرد این توانایی را ندارد. پس می توان گفت که مفتول از میلگرد، انعطاف‌پذیرتر است.

کاهش اندازه سلول و ضخامت مفتول در شبکه مش، باعث افزایش انعطاف‌ پذیری و بهبود استحکام ساختمان می ‌شود. در حالی که در شبکه میلگرد بازه ضخامتی و اندازه هر سلول با محدودیت مواجه است.

  • شباهت: هم میلگرد و هم مفتول به شکل عمودی درون سازه بتنی قرار می گیرند.

4-کاربرد

کاربرد و نوع مصرف، یکی از موارد تفاوت میلگرد و مفتول می باشد. اگر ضخامت یا قطر دال بتنی کمتر از 30 سانتی‌متر باشد، بهتر است از شبکه توری مفتول استفاده شود. در شرایطی که سازه نیاز به تحمل وزن محدودی دارد، استفاده از شبکه توری مش مفتول توصیه می‌شود.

5-هزینه مواد و نصب

هزینه توری مفتول نسبت به میلگرد به دلیل وزن سبک ‌تر و فرآیند تولید ساده‌ تر آن، به ‌طور کلی کمتر است. علاوه بر این، نصب و حمل ‌و نقل توری مفتول نیز با هزینه کمتری همراه است. نصب توری مفتول به سادگی و سرعت بیشتری انجام می‌ شود و برای اجرای آن، نیاز به تعداد کمتری نیروی انسانی است. همچنین، حمل ‌و نقل توری مفتول به صورت ساده‌ تری صورت می‌ گیرد و نیاز به فضا و نیروی کار کمتری دارد.

6-استحکام نقطه جوش

یکی از تفاوت‌های بین میلگرد و مفتول، استحکام نقطه جوش آن‌ها در شبکه یا مش می‌باشد. به دلیل ضخامت بیشتر، نقاط جوش میلگردها قوی‌تر و محکم‌تر هستند. این به معنای کاهش احتمال پارگی شبکه مش میلگرد از نقطه جوش نسبت به شبکه مفتول است.

7-روش تولید

روش تولید میلگرد و مفتولاز دیگر موارد تفاوت میلگرد و مفتول، روش تولید آن‌ ها می باشد. میلگردها از فولاد پربازده تولید می‌شوند که حاوی تقریباً 99 درصد آهن هستند. در فرآیند تولید، به مواد خام و اولیه میلگرد از جمله منگنز، کربن، فسفر و گوگرد افزوده می‌شود تا محصول نهایی دارای دوام بیشتری باشد. همچنین، به منظور افزایش دوام سازه‌ ها در برخی موارد، از میلگرد ضدزنگ یا گالوانیزه استفاده می‌شود. این اقدامات باعث افزایش مقاومت میلگردها در برابر خوردگی و تاثیرات محیطی شده و سازه‌ ها را در برابر زنگ زدگی و آسیب‌ های دیگر محافظت می ‌کند.

و در آخر…

تفاوت میلگرد و مفتول در بسیاری از جنبه ‌ها از جمله کارایی، استحکام و مقاومت، دوام، انعطاف‌ پذیری و محل قرارگیری آن ‌ها وجود دارد. میلگردها به عنوان عنصری با دوام و استحکام بالا در سازه‌ ها استفاده می ‌شوند، در حالی که مفتول‌ ها بیشتر برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ترک‌ های بتنی استفاده می ‌شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497