ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان

در این نوشتار به بررسی و معرفی مجتمع تولیدی ذوب آهن اصفهان، پیشینه تاریخی شکل گیری آن، زمینه های فعالیت و محصولات تولیدی مجموعه ذوب اصفهان، جایگاه این کارخانه در میان رقبا در عرصه بین المللی، مقاصد صادرات محصولات این مجموعه تولیدی و تعداد پرسنل ذوب آهن اصفهان می پردازیم.

مقدمه

شرکت ذوب آهن اصفهان با نماد (ESCO) در رتبه اول و مهمترین مجموعه کارخانجات تولیدی فولاد ساختمانی و ریل در کشور و بزرگترین تولید کننده محصولات فولاد ساختاری مانند تیر آهن و میلگرد در منطقه خاورمیانه می باشد. ظرفیت تولید خالص این مجموعه صنعتی فولاد ساز چیزی در حدود 3 میلیون و 600 هزارتن فولاد در سال می باشد. این کارخانه در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در حوالی شهر زرین شهر واقع شده است. این هولدینگ یکی از 8 شرکت اصلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معادنی ایران (IMIDRO) که نماینده ایران در عرضه محصولات صنعتی و فولادی در عرصه جهانی می باشد. همچنین این شرکت را می توان بستر ساز شکل گیری بسیاری از دیگر صنایع فولادی و همچنین غیر فولادی از جمله پتروشیمی در کشور دانست از این رو به آن مادر صنعت فولاد ایران می گویند. 

کارخانه ذوب اصفهان

پیشینه تاریخی ذوب آهن اصفهان

با برسی اسناد و شواهد تاریخی این مساله برای ما آشکار شد که کشور ما تاریخچه با سابقه ای در زمینه آهن و فولاد دارد. در بررسی این تاریخچه مشخص شد سابقه تاسیس شرکت ذوب اصفهان به پیش از انقلاب اسلامی اولین بار در اوایل دوره سلطنت رضا شاه پهلوی بر می گردد. رضا شاه که پروژه راه آهن سراسری را در سر می پروراند برای تامین آهن مورد نیاز برای ریل ها از متخصصین شرکت کروپ (Krupp) آلمان دعوت به عمل آورد تا شرایط مورد نیاز برای احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان را بررسی کنند، برآورد هزینه در آن زمان برای دولت توجیه اقتصادی نداشت و هزینه های گزافی را تحمیل می کرد.

بعد از آن پروژه به مرحله اجرا نرسید تا در نهایت در سال 1344 احداث این مجموعه به شرکت تیاژپروم اکسپورت (ТЯЖ ПРОМ ЭКСПОРТ) از شوروی سابق سپرده شد و بعد از 4 سال به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید اولیه این کارخانه در آن زمان چیزی در حدود 55 هزار تن فولاد بود.

مراحل توسعه و گسترش ذوب آهن اصفهان

از زمان تاسیس این کارخانه توسعه و گسترش این مجموعه هیچ گاه متوقف نشد و بعد از انقلاب اسلامی در چند فاز دیگر مجموعه توسعه پیدا کرد و تجهیرات بروز و مدرن برای تولید محصولات فولادی متنوع افزوده شد. تا به امروز که این هولدینگ دارای چندین شرکت و کمپانی زیر مجموعه می باشد از جمله مهمترین این شرکت ها می توان به کارخانه قطران اصفهان، شرکت پویش بازرگان ذوب اصفهان، شرکت پویش معادن ذوب اصفهان و باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. میزان تولید مقاطع این مجموعه امروزه چیزی در حدود 3 میلیون 600 هزار تن فولاد رسیده است و محصولاتی با کیفیت بالا و براساس استانداردهای بین المللی به بازار عرضه می کند.

محصولات تولیدی ذوب آهن اصفهان

امروزه محصولات تولیدی این مجموعه علاوه بر تامین نیاز صنایع داخل در عرصه جهانی نیز عرضه می شوند. این محصولات در عرصه جهانی به بیش از 20 کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی صادر می شود که از جمله مهمترین و پرکاربردترین این محصولات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کارخانه ذوب آهن اصفهان

بخش های عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان

محصولات تولیدی اشاره شده در این مجموعه تولیدی به دو صورت عرضه می شوند، بخش اول که به بازار داخل اختصاص داده می شود و تامین کننده نیاز داخلی محسوب می شود، از جمله مهمترین پروژه های عمرانی که ذوب اصفهان سهم عمده ای در تامین مصالح فلزی آن بر عهده داشته می توان به برج میلاد، نیروگاه هسته ای بوشهر، متروها و سدهای متعدد در سطح کشور اشاره کرد، بخش دیگر آن که مازاد نیاز داخل می باشد به کشورهای متعددی در جهان صادر می شوند.

مقاصد صادراتی محصولات ذوب آهن اصفهان

از آنجایی محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان جزو با کیفیت ترین مقاطع فولادی حتی در عرصه بین المللی می باشد همواره در کنار مشتریان داخلی در عرصه جهانی مشریان فراوانی دارد، این خود نیز علاوه بر ارز آوری برای کشور موجب توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور می شود. پروسه صادرات محصولات فولادی و سایر محصولات معدنی در ایران توسط سازمان ایمیدرو صورت می گیرد و ذوب آهن اصفهان یکی از زیر مجموعه های این هولدینگ محسوب می شود. از جمله کشور هایی که عمده محصولات فولادی به آن ها صادر می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افغانستان
  • عراق
  • ترکیه
  • هندوستان
  • ترکمنستان
  • امارات متحده عربی
  • ارمنستان
  • اسپانیا
  • تایلند

طرح های توسعه شرکت ذوب آهن

شرکت ذوب آهن اصفهان همواره برای ادامه حیات و پویای هولدینگ خود و انجام پروژه های آینده دو فاکتور را اساس کار خود قرار داده است:

برنامه ها و طرح هایی برای حمایت از محیط زیست:

از آنجایی که فرایند تولید محصولات فولادی و صنایع نظیر آن همواره بصورت طبیعی تولید کننده گازهایی نظیر متان، دی نیتروژن مونواکسید و اوزون (گازهای گلخانه ای) می باشند باعث آسیب رساندن به لایه اوزون شده و اثرات آلایندگی بالایی در هوا، آب و خاک دارند، از این رو این شرکت همواره برنامه هایی در جهت کاهش آلاینده ها و حمایت از محیط زیست دارد.

برنامه هایی در جهت گسترش زیرساخت ها و نوسازی:

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان همواره بعوان یکی از برنامه ها در اساس نامه سازمانی خود همواره حمایت از پروژه های عمرانی مانند گسترش خطوط راه آهن و تاسیس کارگاه هایی که به نوعی وابسته به صنعت به فولاد می باشند مانند کارگاه متالوژی و ریخته گری، توسعه معادن و تجهیز آن ها و همچنین احداث تصفیه خانه و سایر پروژه های عمرانی را مدنظر دارد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

تعداد پرسنل ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان در طول سال های گذشته تاثیرات عمده و بالقوه ای در کشور داشته است، تولیدی این کارخانه در طول سی سال گذشته چیزی در حدود 45 میلیون تن بوده است. تعداد پرسنل ذوب آهن اصفهان از زمان تاسیس در حدود 100 هزار نفر در این کارخانه بوده است. هم اکنون در حدود 20 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

کلام آخر

در این نوشتار سعی بر این داشتیم یکی از مهمترین مجموعه های فولاد ساز در تاریخ کشور را معرفی و به شناخت سابقه تاریخی و زمینه فعالیت آن و بررسی محصولات تولیدی، بخش های قابل عرضه و مقاصد صادراتی آن پرداختیم. امید است مطالب بیان شده که توسط تیم سئو سایت مشهد تهیه شده، مفید و مثمرثمر واقع شده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497