بررسی رابطه دلار با قیمت آهن آلات

رابطه دلار با قیمت آهن

رابطه دلار با قیمت آهن را هیچ گاه نمی توان کتمان کرد. یکی از مهم ترین پارامترهایی که معمولاً به‌صورت مستقیم روی قیمت آهن‌آلات و فولاد تأثیر می‌گذارد دلار است. به بیانی دیگر هر چه قیمت دلار افزایش یابد، معمولاً تقاضا برای آهن نیز کم می‌شود. نرخ هر محصول فولادی وابسته به مواد اولیه‌ای است که به‌واسطه استفاده از آن ساخته می‌شود و یا نوع و روش ساخت آن متفاوت است. در رابطه دلار با قیمت آهن معمولاً مقاطع فولادی از جمله میلگرد، شمش و… بیشتر تاثیر پذیر هستند.

به این علت که شرکت های زیادی مواد اولیه خود را در داخل تولید کرده در حالی که تکنولوژی تولید و دستگاه هایی که برای این کار استفاده شده بیشتر آن ها از اروپا وارد می شود.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت آهن مشهد

چگونه دلار بر شرکت های فولادی تاثیر می گذارد؟

قیمت فلزات معمولاً از یک رابطه معکوس با ارزش دلار پیروی می کند. هنگامی که دلار در برابر سایر ارزهای اصلی افزایش یابد، قیمت فلزات کاهش می یابد. زمانی که ارزش دلار ضعیف شود، قیمت فلزات به طور کلی افزایش می یابد.

نمودار رابطه دلار و آهن

نمودار بالا نحوه عملکرد رابطه دلار با قیمت آهن را نشان می دهد. خط سبز نشان دهنده قیمت مس است، در حالی که خط آبی معکوس شاخص دلار است (از مقیاس نسبی جهت بهتر دیده شدن حرکت نزدیک به هم مس و ارزش دلار استفاده شده است). در مورد مس همبستگی 86 درصدی وجود دارد. به این معنی است که قیمت مس با ارزش دلار همبستگی قوی دارد. سایر فلزات همبستگی کمتری نشان می دهند، اما به طور کلی، یافتن همبستگی مناسب بین ارزها و فلزات، در بازارهای بین المللی به ویژه برای فلزاتی که مایع معامله می شوند، نسبتا آسان است.

دلایل اثرگذاری ارزش دلار بر قیمت فلزات

قیمت فلزات به طور کلی به دلار است. بنابراین وقتی ارزش دلار کاهش می یابد، خرید آن فلزات به دلار بیشتری نیاز دارد. فلزات در سطح جهانی معامله می شوند. خریداران خارجی، فلزات را به دلار خریداری می کنند (یا قیمت آن ها را به شاخصی که به دلار قیمت گذاری شده است مرتبط می کنند). هنگامی که ارزش دلار کاهش می یابد، تقاضا افزایش یافته در نتیجه قدرت خرید افزایش می یابد. در پایان، تا زمانی که فدرال رزرو به فعالیت های خرید اوراق قرضه خود ادامه دهد، احتمالا شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود و این ممکن است به حمایت یا افزایش قیمت برخی فلزات کمک کند.

مطالعه بیشتر: قیمت تیرآهن در مشهد

اساس تعیین رابطه دلار با قیمت آهن

قیمت آهن مشهدشاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که رابطه دلار با قیمت آهن بر چه اساسی تعیین می شود؟ در این بخش به دو مورد آن اشاره کرده ایم. آهن از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مواد موجود در صنعت است، اقلام و لوازمی که در اطراف شما وجود دارد معمولاً بر پایه این متریال تولید می‌شوند. با نوسان در قیمت دلار، از یک طرف ارز یک کشور ارزش کم‌تری پیدا می‌کند در نتیجه قدرت خرید نیز به همین مقدار کاهش خواهد یافت و از طرفی دیگر ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل واحد دلار امریکا، عوامل طبیعی و غیرطبیعی و حجم عرضه و تقاضا می‌تواند روی این مسئله تأثیرگذار باشد.

اگر به آمارهای گزارش شده رابطه دلار با قیمت آهن آلات در سال های گذشته نگاهی بیندازید به طور دقیق این مسئله را مشاهده خواهید کرد که هر گونه افزایش در قیمت دلار سبب نوسان قیمت آهن آلات شده است. یکی از پیش‌نیازهایی که هر فعال اقتصادی باید در آن مهارت داشته باشد توانایی پیش‌بینی وضعیت خرید و فروش روی نمودار قیمت آهن‌آلات است. به ویژه افرادی که در این بازار قصد خرید و فروش فلزات را دارند باید بتوانند در موعد مناسب فلزات را خریداری کرده و سپس در بهترین پیک زمانی آن ها را به فروش برسانند.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت نبشی در مشهد

رابطه قیمت آهن و دلار بر اساس هزینه جانبی و حمل ‌و نقل

هزینه حمل و نقل آهن آلاتیکی از مواردی که رابطه دلار با قیمت آهن بر اساس آن تعیین می شود هزینه های جانبی و حمل و نقل است. اگر یک شرکت قصد حمل و نقل متریال فلز از شهری به شهر دیگر و یا ترانزیت آن به بازارهای خارج ایران را داشته باشد؛ نوسان قیمت دلار به‌صورت مستقیم از طریق دیگری می‌تواند روی این مسئله تأثیر بگذارد. نکته‌ای که فراموش شده و بسیار حائز اهمیت می باشد افزایش قیمت آهن‌ آلات بر پایه هزینه حمل ‌و نقل ریلی است. به این معنا که کاهش و یا افزایش سودی که بسیاری از شرکت‌های فولاد آن را در نظر می‌گیرند در نهایت تحت‌تأثیر قیمت دلار نخواهد بود.

رابطه قیمت آهن و دلار بر اساس تاثیر تفاوت قیمت نرخ ریال و دلار

در رابطه دلار با قیمت آهن، افزایش قیمت آهن مشهد موجب نوسان در دیگر کالاها و تولیدات می‌شود. به عنوان مثال اگر فرض کنید قیمت دلار تا مرز 42 هزار تومان پیش رود بدترین تأثیر ممکن را روی بازار آهن‌آلات خواهد گذاشت. یا اگر دلار در محدوده فعلی باقی بماند و یا تا 25 هزار تومان هم برسد باز هم با کاهش مواجه خواهد شد.

وقتی شرکتی فولادی در بازار داخلی فولاد را به بازار جهانی عرضه کند ارزش آن به ‌مراتب کم خواهد شد. علاوه بر این شرکت‌های بین‌المللی این جبران هزینه را به شرکت داخلی پرداخت نمی‌کنند. به دنبال این موضوع اقتصاد درگیر مسئله شکست می شود و میزان عرضه و از دست دادن بازارهای خارجی اتفاق می افتد.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت ناودانی در مشهد

نحوه قیمت گذاری آهن در بورس کالا

بورس کالابورس کالا یکی از بازارهای موجود برای خرید و عرضه آهن آلات است. عرضه کنندگان آهن ایران در این بازار حضور داشته و به صورت هفتگی به عرضه و فروش محصولاتی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و دیگر مقاطع فولادی در بازار می‌پردازند.

قیمت پایه در جدول بورس کالای آهن آلات بر طبق فرمول زیر مشخص می‌ شود:

قیمت شمش جهانی × میانگین هفتگی دلار نیمایی × 95/0 = قیمت پایه

این فرمول رابطه دلار با قیمت آهن را نشان می دهد. قیمت پایه ای که در این فرمول محاسبه می شود بر اساس قیمت پایه کف و قیمت پایه سقف تعیین می شود. درصد تلرانس قیمت پایه کف و سقف 3/0 است. تولیدکنندگان می توانند رقمی بالاتر از قیمت پایه ارائه دهند.

به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد رابطه دلار با قیمت آهن مشهد رابطه ای مثبت و منفی است. قیمت دلار روی مواد اولیه، دستگاه‌های تولیدی وارداتی که برای راه اندازی باید به دلار هزینه کرد تاثیر گذار است. حمل و نقل از دیگر مسائلی است که سبب می شود دلار روی هر قیمت کالایی به ویژه فلز تاثیر گذار باشد. خریداران در حوزه فلز بعد از افزایش قیمت، کل بازار را در سلطه خود قرار داده و تلاش می کنند روی فلزات سرمایه گذاری کنند و در پی آن مشکلی که به وجود می آید مربوط به افزایش قیمت در این ابعاد خواهد بود.

به این علت که میزان تقاضا با عرضه همخوانی نداشته و فروشندگان برلی کنترل وضعیت بازار تلاش می کنند روی این مسئله احاطه داشته باشند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497