مهم ترین تفاوت آهن اصفهان با اهواز

تفاوت اهن اصفهان با اهواز

همان طور که مستحضر هستید تیرآهن ‌ها به عنوان اسکلت‌ بندی سازه‌ ها شناخته می ‌شوند و بارهای اصلی ساختمان را عهده ‌دارند. بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل، ضروری است که کیفیت آن‌ ها به ‌طور کامل حفظ شود. برای این‌ که پروژه‌ های خود را به خوبی انجام دهید، هر کسی که تصمیم به خرید تیرآهن دارد، باید به دنبال بهترین تولیدکنندگان داخلی یا خارجی باشد. در ایران، تعداد زیادی آهن در لیست برترین ها قرار دارند که یکی از آن ها تیرآهن اصفهان و اهواز است که به عنوان برترین تیرآهن ‌ها شناخته می‌شوند. اما تفاوت آهن اصفهان با اهواز چیست؟
هر دو نوع تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر کیفیت سطح قابل قبولی دارند. اما بازهم تفاوت هایی دارند که انتخاب از بین آن ها سخت می باشد. در این مقاله به تفاوت آهن اصفهان با اهواز پرداخته ایم تا بتوانیم به شما در انتخاب یکی از این برندها کمک کنیم.

کارخانه آهن اصفهان و اهواز 

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز
شهرهای اصفهان و اهواز به عنوان مراکز مهم تولید مقاطع فولادی در ایران محسوب می شوند و فعالیت تولیدی این دو شهر برای سال ‌ها ادامه داشته است. در این مناطق، کارخانجات بزرگ و پیشرفته‌ ای فعالیت های تولید آهن ‌آلات را انجام می ‌دهند. به این ترتیب، نمی‌توان انکار کرد که تولیدات این دو شهر به طور عمده به تامین نیازهای داخلی و حتی نیازهای کشورهای همسایه و بین‌المللی کمک بسیاری می‌ کنند.

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان 

تفاوت آهن اصفهان با اهواز در تولیدات کارخانه است. دو کارخانه بزرگ به نام‌ های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در حومه شهر اصفهان فعالیت دارند. این دو واحد تولیدی با تجربه‌ای طولانی در زمینه تولید فولاد در این منطقه فعالیت می‌کنند. کارخانه فولاد مبارکه عمدتاً در زمینه تولید انواع ورق ‌ها و سایر مقاطع فولادی مشغول به کار هستند. از سوی دیگر، کارخانه ذوب آهن اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین تولیدکنندگان فولاد‌های صنعتی، ساختمانی و… شناخته می‌ شود. محصولات متنوعی از جمله انواع تیرآهن از جمله تولیدات مهم این کارخانه محسوب می شوند. تجهیزات پیشرفته و به ‌روز از جمله آنچه برای تولید این محصولات فولادی در کارخانه ذوب آهن اصفهان به‌کار می‌رود، به صورت جامع و پیشینه‌دار است.
یکی دیگر از تفاوت آهن اصفهان با اهواز مقدار تولیدات کارخانجات است. تولیدات کارخانه ذوب آهن اصفهان به 6/3 میلیون تن در سال می رسد. این مقدار در حدی است که مادر صنعت فولاد ایران شناخته می شود. بنابراین، این کارخانه کنترلی بر نبض بازار آهن‌آلات کشور دارد و هرگونه تغییری در حجم تامین و تقاضا یا قیمت‌گذاری بر روی محصولات آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کل بازار و به‌ویژه قیمت تیرآهن داشته باشد.
بنابراین، کارخانه ذوب آهن اصفهان کنترلی بر نبض بازار آهن‌آلات کشور دارد و هرگونه تغییری در حجم تامین و تقاضا یا قیمت‌گذاری بر روی محصولات آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کل بازار و به‌ویژه قیمت تیرآهن داشته باشد.

کارخانه اهواز 

تیرآهن اهوازگروه ملی صنعتی فولاد ایران، که به عنوان گروه ملی اهواز شناخته می‌شود، از قدیم الایام یکی از قدیمی ‌ترین تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود. این گروه تولیدی شامل بسیاری از واحدهای تولیدی متنوع مانند کارخانه فولادسازی، کارخانه نورد کوثر، کارخانه نورد تیرآهن، واحد لوله‌سازی و دیگر واحدها می‌شود.
تیرآهن اهواز از طریق کارخانه‌های نورد تیرآهن و نورد کوثر تولید می‌شود. همان طور که در بالا اشاره شد یکی از تفاوت آهن اصفهان با اهواز در مقدار تولیدی کارخانه است. کارخانه نورد تیرآهن اهواز دارای دو خط تولید پیشرفته و جداگانه است که هر کدام با ظرفیت 195 هزار تن در سال، در حال فعالیت هستند.
با ارائه مطالب بالا می توان متوجه شد که این دو کارخانه از نظر تجهیزات تفاوتی ندارند اما برای بررسی دقیق تر نوع، کیفیت و دیگر ویژگی ها می توان به نتایج دقیق تری دست یافت که در ادامه اشاره شده است.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز 

قبل از اینکه به تفاوت تیرآهن اصفهان با اهواز بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به انواع تیرآهن خواهیم داشت. یکی از عوامل مهمی که موجب تفاوت میان مشخصات انواع تیرآهن می شود استانداردهایی است که برای تولید آن ها در نظر گرفته می شود. بر همین اساس انواع تیرآهن عبارتند از:
  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن IPN
  • تیرآهن IPB

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: انواع تیرآهن اصفهان 

انواع تیرآهن اصفهانیکی از موارد تفاوت این دو برند از نظر تولید انواع تیرآهن است. در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از آن ها پرداخته ایم.
  1. تیرآهن IPE: مشخصات این نوع تیرآهن به صورت بال نیم پهن موازی است در کارخانه ذوب آهن با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می ‌شوند. معیارهای مربوطه شامل استاندارد شماره 1791 ملی ایران و استاندارد DIN1025-1 برای تولید این محصول به‌کار می‌رود. این نوع تیرآهن‌ها با علامت اختصاری I-2 شناخته می ‌شوند.
  2. تیرآهن IPN: مشخصات این نوع تیرآهن دارای بال باریک شیبدار است. این تیرآهن براساس استاندارد 3277 ملی ایران و استاندارد بین‌المللی DIN1025-1  به دست می ‌آید.
  3. تیرآهن IPB: این نوع تیرآهن ‌ها معروف به هاش یا بال پهن موازی توسط ذوب ‌آهن اصفهان و در دو وزن مختلف تولید می ‌شوند: تیرآهن ‌های IPB با وزن متوسط و تیرآهن‌های IPB با وزن سبک

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: انواع تیرآهن اهواز 

تیرآهن هایی که توسط کارخانه اهواز ساخته می شود تنوع زیادی دارند که همین عامل موجب تفاوت آهن اصفهان با اهواز می شود، که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
  1. تیرآهن ‌های تولیدی خط 630: در این خط تیرآهن بال موازی یا IPE و تیرآهن بال باریک شیب دار یا همان IPN تولید می شود. استانداردهای استفاده شده در تولید تیرآهن شامل استاندارد ملی ۱۷۹۱ISIRI  و استاندارد DIN 1025 می باشد.
  2. تیرآهن‌های تولیدی خط 650: در این خط تولید انواع تیرآهن بال موازی (IPE) و تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) ساخته می ‌شود. تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) براساس استاندارد داخلی ۱۷۹۱ ISIRI و استاندارد DIN 1025-5 تولید می ‌شوند.
یکی دیگر از تولیدات محصولات این کارخانه که باعث تفاوت آهن این دو برند شده تولید تیرآهن نیمه سبک است. ویژگی این نوع تیرآهن می توان به مقاومت ایده ال، وزن کمتر، استحکام بالا در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی اشاره کرد.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: از نظر سایز 

یکی از تفاوت های این دو کارخانه در ابعاد تیرآهن است. کارخانه ذوب آهن اصفهان حجم زیادی در تولیدات دارد و به همین دلیل محصولات متنوعی در سایزهای متفاوتی دارد. اما کارخانه اهواز بیشتر تیرآهن های خود را در سایزهای 14، 16 و 18 تولید می ‌کند. اگرچه، سایزهای 12 و 20 هم در لیست تولیدات آن ها دیده می‌شود.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: از نظر وزن 

تیرآهن هایی که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود وزن بالا و در محدود استاندارد و مطابق با جدول اشتال تیرآهن تولید می‌ شوند. اما تیرآهن اهواز تولیدات محصولات بر اساس استانداردها است ولی وزن نهایی کمتری دارند.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: از نظر ترکیب عناصر شیمیایی 

یکی دیگر از تفاوت های بین محصولات این دو کارخانه استفاده از مواد اولیه آن هاست. آلیاژ استفاده شده بر روی قیمت تیرآهن بناب، اصفهان، اهواز و… تاثیر گذار است.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: از لحاظ کیفیت 

تفاوت آهن اصفهان با اهوازمحصولات تولیدی هر دو کارخانه کیفیت لازم را برای استفاده در پروژه های عمرانی را دارند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که کیفیت تولیدات ذوب آهن به دلیل نزدیکی بیشتر با معیارهای مشخص شده در استانداردها بالاتر است. به همین ترتیب این موضوع وزن بالای تیرآهن اصفهان هم ثابت شده است.

تفاوت آهن اصفهان با اهواز: از نظر قیمتی 

یکی دیگر از تفاوت های این دو تیرآهن قیمت آن ها می باشد. نرخ تیرآهن اصفهان به دلایلی از جمله وزن بالاتر، کیفیت بیشتر و… بالاتر است. این دو عامل موجب افزایش میزان تقاضای این محصول در بازارهای داخلی و خارجی است که در نهایت تشدید قیمت ها را در پی دارد.

خرید تیرآهن از مشهد آهن 

در این مطلب به تفاوت آهن اصفهان با اهواز پرداختیم. برای خرید هر کدام از تیرآهن ها با بهترین قیمت می توانید به بازرگانی مشهد آهن مراجعه کرده یا با شماره 05136902822 تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497