آشنایی با انواع پروفیل فولادی

انواع پروفیل فولادی

در صنعت انواع پروفیل فولادی مختلفی وجود دارد. به علت خصوصیات منحصر به فردی که دارند کاربردهای متفاوتی را به خود گرفته اند. مهندسان همواره فولاد را جزو یکی از مواد اولیه ای در نظر می گیرند که می توانند از آن برای تبدیل ایده های بلندپروازانه خود استفاده کنند. به این علت که فولاد یکی از شکل‌پذیرترین و در عین حال مقاوم‌ترین موادی است که در دنیا وجود دارد. پروفیل یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی و صنعت است. پروفیل در بازار به شکل قوطی های تو خالی دیده می شود که از شکل دهی ورق های فولادی تولید می شوند. در این مقاله به شرح انواع پروفیل فولادی پرداخته ایم.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت آهن در مشهد

کاربرد انواع پروفیل فولادی

انواع پروفیل فولادی در صنعت و ساختمان سازی به کار گرفته می شود.

1. پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتیپروفیل های صنعتی محصولاتی هستند که در صنایع گوناگون از جمله صنایع نظامی و خودروسازی استفاده می شوند. پروفیل های صنعتی در مقایسه با پروفیل های ساختمانی ابعاد بزرگتری دارند و در نتیجه از ورق هایی با ضخامت بیشتر تولید می شوند. در اصطلاح بین پیمانکاران به این نوع محصولات پروفیل ستونی نیز گفته می شود.

2. پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانیپروفیل ساختمانی همان طور که از نام آن پیدا است محصولاتی هستند که کاربرد آن در ساخت درب، پنجره و سقف ساختمان ها است. پروفیل های ساختمانی در مقایسه با پروفیل صنعتی از ورق هایی با ضخامت کمتر تولید می شوند.

انواع پروفیل فولادی در صنعت ساختمان سازی از لحاظ شکل ظاهری و فرآیند ساخت به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال از لحاظ نحوه ساخت سه دسته پروفیل نورد سرد، نورد گرم و مرکب در بازار موجود است. در بازار این محصولات در طول های 6، 12 و 14 متر وجود دارد و با با استانداردهای متفاوتی تولید می شود. معروف ترین استاندارد این محصولات که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد استاندارد اروپایی DIN می باشد.

دسته بندی پروفیل های فولادی از نظر سطح مقطع و روش ساخت

از آنجایی که انواع پروفیل فولادی دسته بندی مختلفی دارند و افراد هنگام خرید دچار سردرگمی می شوند آشنایی با دسته بندی ها می تواند به شما کمک کند. مهم ترین دسته بندی از طریق نحوه ساخت و شکل سطح مقطع آن ها است.

انواع پروفیل های فولادی بر اساس سطح مقطع

پروفیل های فولادی هنگام ساخت سطح مقطع آن ها به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می شوند:

  • پروفیل باز: از جمله پروفیل های باز می توان به پروفیل باز سپری، Z، کلاهی، فرانسوی اشاره کرد.
  • پروفیل باز سپری: این پروفیل ها به صورت T شکل هستند که به پروفیل سپری معروفند. بیشتر کاربرد آن ها در ساخت اعضای مرکب و اتصالات سازه های فولادی است. از معایب اصلی این پروفیل مقاومت خمشی پایین آن ها و سطوح مایل به بالاست که در اتصالات ایجاد مشکل می کنند. از این پروفیل در ساخت خرپا، در و پنجره، سقف شیروانی و اسکلت سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیل کلاهی یا HAT: این نوع پروفیل از انواع پروفیل فولادی بر اساس ساخت مقطع به روش باز هستند. از جمله کاربردهای آن ها می توان به استفاده در ماشین آلات صنعتی و سطوح انتقال اشاره نمود.
  • پروفیل بسته: لوله‌ها، قوطی‌ها و پروفیل های HSS، پروفیل های درب و پنجره در دسته بندی پروفیل های بسته قرار می‌گیرند.
  • پروفیل HSS: پروفیل HSS که از انواع پروفیل فولادی است که سطح مقطع آن به روش بسته ساخته می شود. سطح مقطع آن مربعی، مستطیل و دایره شکل است. از این نوع پروفیل در ساخت پل ها، مراکز خرید و واحدهای مسکونی کاربرد دارد. از ویژگی اصلی آن ها که از محبوبیت بالایی برخوردار است می توان به مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آتش سوزی اشاره کرد.
  • پروفیل مربع یا مستطیل شکل: این پروفیل ها برای تولید درب و پنجره، راه پله، ستون ساختمان، پاساژها، نرده کشی خیابان و ساخت اسکلت فلزی به کار می رود. به این محصولات در سایزهای بزرگ پروفیل ستونی نیز گفته می شود.

انواع پروفیل های فولادی از جهت روش ساخت

انواع پروفیل فولادی هنگام ساخت به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تقسیم بندی می شوند.

نورد گرم

  • نورد گرم: یکی از راه های تولید انواع پروفیل ها نورد گرم است. همان طور که در مقاله انواع شمش های فولادی توضیح دادیم در روش نورد گرم پروفیل به طور مستقیم از شمش فولاد ساخته می شود و محصول نهایی که پروفیل ها می باشند به صورت قطعاتی یکپارچه هستند. از جمله پروفیل های لوله‌‌ای، قوطی، تسمه، ورق، سپری، ناودانی و میلگرد در این دسته بندی قرار می گیرند.

نورد سرد

  • نورد سرد: در روش نورد سرد پروفیل ها از شکل دادن ورق های فولادی به صورت خم کردن یا پرس تولید می شود. محصولات نهایی که در این روش تولید می شوند قطعات فولادی سبکی هستند. از جمله پروفیل هایی که به وسیله روش نورد سرد ساخته می شوند می توان به ناودانی ها به خصوص ناودانی دوبل، نبشی ها و کلاهی ها اشاره کرد.

موارد مصرف انواع پروفیل فولادی

همان طور که در بالا اشاره شد انواع پروفیل فولادی در دسته بندی های مختلفی در بازار عرضه می شود که به همان میزان کاربرد آن ها گسترده است. در ادامه به تعدادی از مصارف پروفیل های فلزی اشاره کرده ایم.

  • پروفیل های بسته مربع و مستطیل با مقطع کوچک که به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره ساختمان؛ کناره راه پله ها و نرده کشی اطراف کارخانجات به کار برده می شوند.
  • پروفیل های مربع و مستطیل با مقطع بزرگ برای ساختن اسکلت فلزی و ستون
  • شاسی نفت کش ها و تریلرها
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت پایه میز و صندلی
  • پوشش سقف سوله
  • ساخت چهارچوب های بزرگ آهنی و قالب های فلزی

لازم به ذکر است که کاربرد پروفیل ها تنها به این موارد خلاصه نمی شود. موارد اشاره شده در بالا تنها بخش کوچکی از کاربرد آن ها می باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع کارآیی های پروفیل

سخن پایانی

انواع پروفیل فولادی در تمام صنایع کاربردهای بسیاری دارند. از جهت کارآمدی پروفیل ها علاوه بر انواع استاندارد می توان با توجه به نیاز مشتری تولید شوند. به همین علت هر روز پروفیل های جدید با انواع و اندازه های متفاوت به بازار می آیند. برای شناخت مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت انواع پروفیل ها با مجموعه آهن آلات قربان نیا تماس یا به سایت مشهد آهن مراجعه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497