بررسی بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد جهان

کشورهای تولید کننده فولاد | آهن آلات قربان نیا

کشورهای تولید کننده فولاد

فولاد بعد از نفت خام، پر ارزش ترین ماده در جهان می‌باشد. این در حالی است که بانک جهانی نسبت طلایی تثبیت شده (0/85 رشد اقتصادی به ازای یک درصد افزایش مصرف فولاد) تا سال 2050 برای این صنعت در نظر گرفته است. بیش از 90 درصد تولید فلزات در جهان به تولید فولاد اختصاص یافته است. کشور‌های تولید کننده فولاد بسیار هستند؛ که تنها تعداد کمی از آن‌ها به عنوان بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد دنیا شناخته می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مهمترین و بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد و بررسی جایگاه آن‌ها بپردازیم.

بازرگانی آهن آلات قربان نیا به عنوان یکی از مهمترین آهن فروشان فعال در بازار آهن خین عرب مشهد، انواع مقاطع فولادی را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می کند. این مجموعه به عنوان فروشنده دست اول مقاطع فولادی تولید گروه صنعتی شکفته شناخته می شود. برای کسب اطلاع بیشتر از قیمت به روز آهن آلات در مشهد می توانید به لینک زیر مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

[مطالعه بیشتر: اعلام قیمت لحظه ای آهن آلات در مشهد ]

مقدمه

فولاد استفاده فراگیری در زمینه ‌های مهندسی و تولید دارد. امروزه مقدار فولاد در حال استفاده در سراسر جهان را حدود ۲۰ میلیارد تن به صورت تقریبی گزارش کرده اند. این مقدار برابر با 2 تن فولاد، در ازای هر فرد است. برای رسیدن به خواص دلخواه ترکیبات این آلیاژ را طبق دستورالعمل‌‌ها تغییر می‌‌دهند. استیل یا همان فولاد را می‌توان به کرات بازیافت کرد بدون اینکه عملکرد و خاصیت آن کاهش یابد. بیشترین استفاده از استیل در صنایع تولیدی است چرا که ساختن ساختمان‌های کوچک تا پل‌های عظیم، همگی نیازمند استفاده از فولاد است.

بررسی بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد

امروزه کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد برشمرده می‌شوند. این آمار هر ساله با توجه به تولید جدید هر کشوری اعلام و مورد مقایسه قرار می‌گیرد و همچنین نرخ رشد کشور‌ها در تولید فولاد با توجه به همین آمار مشخص و اعلام می‌شود.

چین پرچم دار بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد دنیا

چین اولین کشور تولید کننده | آهن آلات قربان نیا

براساس گزارشات و اخبار در چند سال گذشته انجمن جهانی فولاد، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده فولاد جهان دست یافته است. و بر طبق آمار در پایان سال 2020 چین با تولید 963 میلیون ‏تن فولاد، سهم57.6  درصد از تولید کل فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. همچنین در 2020 که تمامی کشور‌ها درگیر پاندمی کرونا بودند و بسیاری از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد تولید خود را کاهش دادند، شاهد رشد بازار فولاد در چین بوده ایم. چالش‌های تولید فولاد در جهان به علت تعطیلی واحد‌های تولیدی، کاهش مصرف و کاهش تقاضا بوده است. این در حالی است که، گزارش شده است تا آخر سال2020 تمامی موجودی انبارهای چین وارد بازار شده است.

هند

هند با بیش از 1 میلیاد و 400 میلیون نفر جمعیت، دومین کشور پر جمعیت و 19 امین کشور وسیع جهان و از جمله بزرگترین کشور های تولید کننده فولاد است. اتخاذ سیاست های جدید، وضعیت زمین و آینده هند در صنعت جهانی سبب شده تا این کشور از سال 2017 جهش قابل توجهی در صنعت تولید فولاد کرده و به ترتیب در سال 2018 با حدود 5 درصد رشد تولید فولاد نسبت به سال 2017، ژاپن را پشت سر گذاشته و به مقام دوم تولید بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان دست پیدا کرده است. هم اکنون هند با بیش از 106 میلیون تن تولید فولاد در شرکت‌های متوسط و کوچک خود یکی از رقبای اصلی تولید‌کنندگان فولاد در جهان به شمار می‌رود.

ژاپن

ژاپن سومین تولید کننده فولاد | آهن آلات قربان نیا

ژاپن یک جزیره در شرق آسیا است که همگی ما آن را به قطب تولید فناوری می شناسیم. جالب است که این کشور 125 میلیون نفری، وسعت زیادی نداشته و رتبه 24 جهان را از نظر وسعت دارا است. ولی در عین حال تغییر سیاست‌های تولید در این کشور سبب شد تا سال‌ها به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان شناخته شده باشد. البته که در ابتدای سال 2020 با شیوع بیماری کرونا و قرنطینه همگانی، صنعت تولید فولاد شوک ترسناکی را در این کشور تجربه کرده و با رقم حدود 90 میلیون تن در سال، کمترین میزان تولید فولاد در 50 سال گذشته را تجربه می‌کند.

آمریکا

آمریکا چهارمین تولیدکننده فولاد | آهن آلات قربان نیا

آمریکا یکی دیگر از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد است. آمریکا در گذشته کشور بزرگ و تاثیرگذاری در صنعت فولاد دنیا بوده است، تا جایی که مدت‌ها بزرگترین تولید کننده فولاد دنیا این کشور بوده است. اما در طول زمان با ورود چین و قدرت گرفتن این کشور در تولید فولاد، صنعت تولید فولاد اروپا و آمریکا بسیار تضعیف شد. به طور کلی صنعت فولاد سازی در آمریکا در دهه 1940 تا 1960 یعنی در طی 20 سال در اوج خود بوده است و به تدریج با افزایش استفاده از فولاد قراضه و ورود چین، صنعت فولاد در این کشور دچار تغییر شد. آمریکا امروزه بر طبق آمارهای گذارش شده در سال 2019 بعد از هند و ژاپن، چهارمین کشور تولید کننده فولاد با تولید  87.9میلیون تن آمریکا است.

روسیه

روسیه، قلب تپنده‌ای در میان یخ و برف و سرما، با در اختیار داشتن نزدیک به 17 میلیون کیلومتر مربع، نخستین کشور از نظر وسعت در جهان است. قاعدتا انتظار می‌رود که به سبب این وسعت قابل توجه، روسیه سهم مهمی در بازار استخراج و فرآوری فولاد داشته باشد، اما به جهت سختی استخراج و شرایط آب و هوایی نامناسب، روسیه مقام پنجم تولید یکی از بزرگترین کشور های تولید کننده فولاد را داراست. جالب است بدانید که در سال 2007 این کشور با تولید 27.6 میلیون تن در سال مقام سوم جهانی در تولید فولاد را دارا بوده است. اما با افزایش رقابت این بازار در سال 2019 با تولید حدود 72 میلیون تن فولاد و مشارکت 1500 شرکت بخش خصوصی مقام پنجم این حوزه را در اختیار دارد.

ایران، یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان

ایران دهمین تولید کننده فولاد جهان

اما کشور ایران نیز سهم قابل توجهی در حوزه بازار جهانی داشته و با تولید سالیانه 32 میلیون تن فولاد در سال 2019 ، با کسب رتبه دهم یکی از بزرگترین کشور های تولید کننده فولاد  است. در سال 2009 با راه اندازی ظرفیت های جدید تولید فولاد و شروع خصوصی سازی در کارخانه‌های اصفهان، بندر عباس اهواز و … ظرفیت تولید فولاد درکشور از 10 میلیون تن به 17 میلیون تن افزایش پیدا کرده و با حفظ این روند رو به رشد در طی سال‌های مختلف به 32 میلیون تن در سال رسیده است. هم اکنون 47 درصد فولاد کشور در فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود.

سخن آخر

با توجه به ارزش فولاد در بازار جهانی، امروزه توجه بسیار ویژه ای به این صنعت می‌شود. ما در این گفتار به معرفی بزرگ ترین کشورهای تولید کننده فولاد و تاریخچه مختصری از این صنعت در جهان پرداختیم. در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان سئو سایت مشهد اینجا تهیه شده است، امیدواریم لذت برده باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497