5 روش تشخیص میلگرد اصل

تشخیص میلگرد اصل

چرا تشخیص میلگرد اصل از میلگرد تقلبی ضروری است؟ همان طور که می دانیم امروزه هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران و سازندگان پروژه برای تهیه میلگرد می‌کنند بسیار هنگفت است و نمی توان آن را کم یا ناچیز دانست. مصالح فولادی در زمینه ساخت و ساز یکی از عوامل پر هزینه می باشند که هنگام خرید و استفاده از آن ها باید دقت کافی داشت. به این علت که در صورت نامرغب بودن برگشت داده می شود و پروژه ساخت و ساز متوقف خواهد شد در نتیجه ضررهای زیادی به سازنده تحمیل می شود. از جمله راه های تشخیص میلگرد اصل می توان به وزن میلگرد، علامت اختصاری، دریافت گواهی تایید، رنگ میلگرد و … اشاره کرد. اگر پیمانکاران و سازندگان متوجه اصل بودن میلگرد نشوند موجب به خطر افتادن امنیت ساکنین و یا مصرف‌کنندگان سازه می شود. در ادامه به چند روش تشخیص میلگرد اصل پرداخته ایم. خواندن این مقاله را به پیمانکاران و سازندگان و کارفرماها توصیه می کنیم.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت میلگرد مشهد

راه های تشخیص میلگرد اصل

قیمت میلگرد در مشهد

همان طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم میلگرد یکی از اصلی ‌ترین ابزار ساخت بنا و یکی از ارکان مهم فرایند تولید در صنایع مختلف می باشد. در گذشته پایین بودن قیمت میلگرد سبب می شد که سازندگان از میلگرد تقلبی جهت کسب سود بیشتر آن را در ساختمان سازی به کار ببرند. اما در حال حاضر بالا بودن قیمت میلگرد موجب شده که سودجویان در این بازار با تبلیغات میلگرد با قیمت مناسب میلگرد تقلبی را به جای میلگرد اصل به فروش برسانند. به همین علت توصیه می شود که هنگام خرید راه های تشخیص میلگرد اصل را همواره در نظر داشته باشید.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت آهن در مشهد

1. وزن میلگرد

مهم‌ترین پارامتر و بهترین روش در نحوه تشخیص میلگرد اصل، وزن میلگرد است. اما نکته ای که در این بخش باید در نظر داشت این است که هر کارخانه برای تولید محصولات خود استانداردهای خاصی را در نظر می‌گیرد، به همین علت محصولات زیادی با وزن ‌های متفاوت در بازار فولاد موجود هستند.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که منبع مهم برای دانستن وزن هر میلگرد چیست؟ پاسخ ما به شما جدول اشتال میلگرد می باشد. این جدول منبع موثقی است که از طریق آن می‌توان وزن محصولات تولید شده توسط کارخانه ‌های مختلف را به‌دست آورد. یکی از راحت ترین روش ها جهت تشخیص میلگرد اصل این است وزن محصول تقلبی در مقایسه با میلگرد اصل اختلاف زیادی دارد. به همین علت پایین بودن قیمت میلگرد و سبک بودن وزن آن می‌توان از اصل نبودن محصول خریداری شده مطمئن شوید. به عنوان مثال طول میلگردهای تقلبی از 12 متر کمتر است.

اما توصیه ما به شما این است که این روش تنها راه تشخیص میلگرد اصل نیست اما مهم ترین و اولین عاملی است که باید در این زمینه به آن توجه کرد.

2. علامت اختصاری درج ‌شده

قیمت آهن مشهد

دومین و کاربردی ترین راه تشخیص میلگرد اصل علامت اختصاری درج ‌شده روی این محصول است. هر کارخانه علامت اختصاری منحصر به فرد برای تولید محصولات خود دارد. خریداران می توانند با بررسی علائم اختصاری و توجه به پلاک نصب شده بر روی بندیل میلگرد می‌توان به ‌راحتی متوجه شد که محصول مورد نظر اصل است یا خیر؟!

پلاک نصب شده بر روی محصول باید دارای مشخصاتی از جمله شماره شناسایی محصول، وزن بندیل، تاریخ تولید محصول و… باشد که به‌ آسانی بتوانید اصیل بودن آن را تشخیص دهید.

علامت‌های هک شده روی میلگرد به ‌صورت زیر می باشد:

  • SA: روش تولید این محصول به صورت آلیاژی و نوع آج آن به‌صورت مرکب است.
  • CT: نشان دهنده محصولی با آج 400 می باشد که روش تولید آن به‌ صورت ترمکس و نوع آجدار آن جناقی است.
  • CU: آرماتور آجدار 400 و روش تولید آن آلیاژی که نوع آجدار آن، جناقی است.
  • T: این علامت بر روی پلاک نشان دهنده، محصول آجدار 360 است که با روش ترمکس (خنک‌کاری) تولید می‌شود.
  • JU: مقطع فولادی آجدار 340 و روش تولید آن آلیاژی است و نوع آج آن مارپیچ می باشد.

3. رنگ میلگرد

میلگرد مشهد

رنگ محصول، یکی از راه‌های تشخیص میلگرد اصل باشد. مقاطع فولادی که تازه تولید شده باشد، مقداری رنگ تیره دارد که کاملا قابل تشخیص می باشد. با گذشت زمان اگر این محصول در معرض رطوبت و باران قرار گیرد، رنگ آن تغییر می کند.

مطالعه بیشتر: قیمت ناودانی مشهد

4. دریافت گواهی کنترل کیفیت از کارخانه

ناودانی در مشهدچهارمین راه تشخیص میلگرد اصل گواهی کنترل کیفیت از کارخانه می باشد. محصول اگر اصل باشد و طبق استانداردهای لازمه ساخته شده باشد دارای گواهی کنترل کیفیت است که شما هنگام خرید می‌توانید آن را از فروشنده درخواست کنید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در این گواهینامه چه چیزی وجود دارد؟ آزمون‌ هایی که روی آن محصول انجام ‌شده در این گواهینامه ثبت می‌شود. ازجمله این آزمون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش استحکام کششی: در آزمایش استحکام کششی، میلگردها در فک دستگاه کشش قرار گرفته تا کشیده شوند و نیروی وارد آمده بر میلگرد مشخص و اندازه گیری می‌شود.
  • آزمایش تاشدگی: همانطور که در بالا اشاره کردیم آزمون تاشدگی در گواهینامه کنترل کیفیت جهت تشخیص میلگرد اصل انجام می شود. آزمایش تا شدگی جهت برآورد میزان استحکام و دوام محصول انجام می‌شود. در این روش، میلگرد را تا 45 درجه خم می‌کنند و سپس در آب جوش قرار می‌دهند. در مرحله بعدی، میلگرد را تا اندازه 5/22 درجه تا می‌کنند. در حین انجام آزمایش اگر میلگرد مشکلی پیدا نکند، یعنی می‌توان از آن محصول با خیال راحت استفاده کرد.
  • آزمایش جوش‌پذیری: در این آزمایش میلگرد باید کنترل کیفی شود و در صورت تایید، برای فروش به بازار فولاد عرضه ‌شوند.

5.آزمایش ازیاد طول و وزن دقیق محصول

علاوه بر آزمون ها مشخصات دیگری بر روی گواهینامه کنترل جهت تشخیص میلگرد اصل ثبت می شود که عبارتند از خواص شیمیایی و مکانیکی، نام محصول، شماره گواهینامه، طول محصول، شماره بندیل و شمش مورد نظر است که برای تولید آن در نظر گرفته‌ شده است.

به عنوان مثال خواص فیزیکی میلگرد عبارتند از:

  • استحکام تسلیم (نقطه ‌ای است که در آن فلز در برابر نیروی وارده تسلیم می‌شود)
  • استحکام کشش نهایی (نقطه ‌ای که نیروی اعمالی به بیشترین مقدار خود می‌رسد)
  • ازدیاد طول (نوعی تغییر شکل میلگرد است)

منظور از خواص شیمیایی، درصد خلوص مواد شیمیایی استفاده شده در این مقطع فولادی است که شامل سیلسیم، منگنز، کربن، کروم، نیکل و گوگرد است.

و در آخر…

در این مقاله سعی شد تمام نکات تشخیص میلگرد اصل از میلگرد تقلب ذکر شود. مهم ترین مسئله ای که باید هنگام خرید میلگرد در نظر داشته باشید این است که به فروشگاه یا شرکت های مطمئن و با سابقه مراجعه کنید. در این بازار سودجویانی وجود دارند که امکان تهیه صورت های سنگین آهن آلات را نداشته و به دلیل حاشیه سود بالا در این خریدها امکان قرار دادن بار نامرغوب در لابلای بندیل ها وجود دارد.

مجموعه آهن آلات قربان نیا از سال 1375 در بازار آهن آلات و با کادری مجرب به مشتریان خود این اطمینان را می دهد که کلیه مقاطع فولادی از معتبرترین برندها و منطبق با درخواست خرید تحویل داده شود. جهت سفارشات با شماره تلفن 09151591497 تماس حاصل فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497