اخبار قیمت آهن آلات در فرودین ماه

قیمت آهن مشهد

قیمت آهن آلات از تاریخ 14/01/1402 الی 17/01/1402

قیمت آهن آلات از تاریخ 14/01/1402 الی 17/01/1402
در سال ۱۴۰۱، پس از کنترل دستوری، قیمت‌ آهن آلات و دلار تا حدودی تعدیل شد و قیمت دلار به حداکثر ۴۳ هزار تومان رسید. با شروع سال جدید، نرخ دلار در بازار آزاد بی سر و صدا افزایش یافت و در نهایت به حدود ۵۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

از آنجایی که در هفته اول فروردین ماه نیمه تعطیل بود معاملات در بازار هم چندان شفاف نبود. معاملات بورس برای شمش بلوم حدود 142 هزار تن با قیمت 18 هزار و 700 تومان در بورس به فروش می رسد. میلگرد عرضه شده حدود 90 هزار تن بود که از این میزان حدود 70 هزار تن با قیمت 21 هزار و 900 تومان به فروش رسید. اختلاف قیمت شمش و میلگرد بورسی حدود 17 درصد برآورد شد. در حالی که این رقم باید 11 درصد باشد.

روند نوسانات بازار آهن و فولاد نشان می دهد که بر مبنای اثرات اخبار مثبت سیاسی در بازار دلار و آهن هفته آرامی باشد.

اگرچه عواملی از جمله اخبار مربوط به افزایش احتمالی قیمت بنزین و گازوئیل ممکن است تأثیر منفی بر روند فعلی بازار داشته باشند، در حال حاضر، تأثیر اخبار سیاسی مثبت بر بازار دلار و آهن، اهمیت بیشتری در تعیین سیر کلی بازارو قیمت آهن آلات دارند که به آن ها اشاره شده است.

مطالعه بیشتر: اخبار لحظه ای قیمت آهن در مشهد

قیمت آهن آلات از تاریخ 19/01/1402 الی 24/01/1402

قیمت آهن آلات از تاریخ 19/01/1402 الی 24/01/1402

پیش‌بینی درست و صحیح بازار آهن به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در صنعت فولاد و سایر صنایع وابسته به مدیران و کارآفرینان این توانایی را می دهد که اقدامات مناسبی را در برابر تغییرات قیمت آهن آلات انجام دهند.

علاوه بر این، پیش‌بینی کردن صحیح بازار به سرمایه‌گذاران کمک می ‌کند تا خطر سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و سود بیشتری را به دست آورند. به طور کلی، پیش‌بینی بازار آهن به عنوان یک ابزار اساسی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در صنعت فولاد و صنایع مرتبط با آن محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند برای پیش بینی اصولی قیمت آهن آلات باید به دنبال داده های مربوط به بازار آهن در بازه زمانی مد نظر خود بگردید. برای این کار ابتدا باید به دنبال داده مربوط به بازار آهن باشید و سپس با استفاده از این داده ها و با کمک تحلیل آماری و روش های پیش بینی از جمله رگرسیون، مدل‌های زمانی، شبکه‌های عصبی و… می‌توانید پیش‌بینی دقیقی از بازار آهن داشت. فاکتورهایی از جمله عوامل اقتصادی، سیاسی و فنی نیز می تواند بر بازار آهن تاثیرگذار باشد. از همین رو باید این عوامل را در نظر داشت و ارزیابی کرد.

روش های زیادی برای تحلیل و پیش بینی قیمت آهن آلات وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تحلیل کاربردی و تحلیل مدیریت ریسک اشاره کرد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی راه دیگری برای تحلیل بازار آهن ایجاد شده که بسیار پرطرفدار می باشد، ربات هوش مصنوعی است.

برای پیش‌بینی بازار آهن از روش ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله شبکه ‌های عصبی، الگوریتم ‌های یادگیری ماشین و… استفاده می‌شود. اگرچه این ربات‌ ها ایراداتی دارند اما طبق نظر کارشناسان توسعه فناوری در سال ‌های آتی تغییرات بزرگی در جهان ایجاد خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: قیمت میلگرد در مشهد

عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات چیست؟

قیمت آهن آلات توسط عوامل مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند که در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است:

  • قیمت مواد اولیه: مواد اولیه از جمله سنگ آهن، ذوب‌کن، نورد، کک و سوخت ارتباط مستقیم با قیمت آهن دارند.
  • تقاضای بازار: تقاضا برای آهن آلات همانند همه کالاهای دیگر قیمت آهن را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال افزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت آهن افزایش خاهد یافت.
  • تاثیر تغییرات اقتصادی: تغییرات اقتصادی از جمله رکود، رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز، قیمت آهن آلات را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • قیمت انرژی: با افزایش قیمت سوخت و انرژی قیمت آهن هم به همان اندازه افزایش می یابد. چرا که فرآیند تولید آهن آلات نیازی به انرژی زیاد ندارد.
  • تغییرات سیاسی و جنگ ‌های منطقه ‌ای: تغییرات سیاسی و جنگ های منطقه ای، عرضه و تقاضا آهن را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • محدودیت‌ های تجاری: در برخی از کشورهای محدودیت های تجاری برای واردات و صادرات آهن آلات در نظر گرفته اند که این عامل سبب تغییر قیمت آن می شود.

مطالعه بیشتر: قیمت نبشی در مشهد

قیمت آهن آلات از تاریخ 26/01/1402 الی 31/01/1402

قیمت آهن آلات از تاریخ 26/01/1402 الی 31/01/1402
در ارزیابی علت کاهش قیمت آهن آلات که از پایان ماه اسفند سال گذشته ایجاد شد، فاکتورهای زیادی را می‌توان در این موضوع دخیل دانست که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

در چند سال گذشته همان طور که مشاهده می کنیم با کمبود سوخت و انرژی و تعطیلی صنایع مختلف به ویژه صنعت فولاد رو برو بوده ایم.

در سه سال گذشته با کمبود سوخت و انرژی شاهد تعطیلی هستیم که این امر کاهش تولید محصولات فولادی را در پی دارد، چیزی که موجب نوسان قیمت ها شد کاهش تولید به عدم توازن عرضه و تقاضا بود. در پایان سال گذشته با توجه به اتصال گاز به واحدهای تولید آهن اسفنجی و بازگشت تولیدکنندگان به مسیر تولید، همراه با افزایش حجم عرضه در بورس کالا، توازن عرضه و تقاضا و کاهش نوسان قیمت ‌ها را مشاهده کردیم. در نتیجه، نرخ شمش فولادی با کاهش ۲۰ درصد و نرخ میلگرد بورسی با کاهش ۱۷ درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است که قیمت شمش در دی ماه و بهمن ماه، با افزایش ۶۳ درصد و قیمت میلگرد با افزایش ۶۵ درصد روبرو شد.

فاکتور دیگری که به تعدیل قیمت ها در بازار داخلی باعث شد، خرید مواد اولیه از بورس کالا است. از دیگر عوامل کاهش قیمت آهن آلات را می توان به حذف دلار از قیمت گذاری محصولات فولادی و اصلاح سقف رشد نرخ پایه هفتگی بورس کالا به یک درصد اشاره کرد.

تقویت همکاری وزارت صنعت و معدن با شرکت‌ های بزرگ فولادی، جهت ارائه تخفیف در نرخ پایه محصولات است. تفکیک و جداسازی تالار صادرات از بازار داخلی و اعمال قوانین و مقررات خاص به منظور حمایت از مصرف‌کننده داخلی، به عنوان یک پارامتر دیگر برای اصلاح قیمت‌ ها مطرح می‌شود.

از عوامل دیگری که می توان به روند نزولی قیمت‌ ها در سه هفته اخیر اشاره کرد. ممانعت گمرک از صادرات محصولات فولادی است که برای مصرف خریداری شده اند.

مواردی که احتمال دارد بازار آهن و فولاد نوسانات محدودی داشته باشد عواملی از جمله افزایش نرخ بنزین در نیمه اول سال، عدم مدیریت بحران برق و بازگشت روال سیاست وزارت به بازار فولاد می توان اشاره کرد. همه این موارد اشاره شده منوط به سیاست ها و دستورالعمل های مسئولین می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497