بررسی 5 تفاوت میلگرد ساده و آجدار

میلگرد ساده و آجدار

در یک نگاه کلی تفاوت میلگرد ساده و آجدار، سطح بیرونی آن است. میلگردهای ساده از نظر ظاهر صاف هستند، در حالی که میلگردهای آجدار دارای برآمدگی ها و فرورفتگی ها روی آن ها هستند. این فرورفتگی ‌ها به میلگرد فولادی کمک می‌کند تا چسبندگی بهتری روی بتن داشته باشد تا اتصال آن ها قوی‌ تر و طولانی ‌تر شود. به طور کلی استفاده از میلگردها در پروژه های ساختمانی کاملا حیاتی هستند به ویژه هنگامی که از بتن برای ساخت سازه ها استفاده می شود. به این دلیل که سازه های بتنی مستحکم هستند، اما مقاومت کششی چندان بالایی ندارند و با تحت فشار قرار گرفتن به راحتی می شکنند. برای ارائه سازه های بتنی مقاومت کششی از دست رفته، از میلگردها یا میلگردهای تقویت کننده استفاده می شود. هدف از ارائه این مطلب بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار و شباهت بین آن‌هاست.

مطالعه بیشتر: اعلام لحظه ای قیمت میلگرد در مشهد

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد سادهدر این مبحث به تعریف مختصر هر کدام از میلگردها و کاربرد آن ها پرداخته ایم تا تفاوت میلگرد ساده و آجدار را بهتر درک کنید. میلگرد ساده نوعی میلگرد (میلگرد) تقویت کننده دایره ای است که سطح صاف و مقطع گرد دارد. میلگرد ساده معمولاً برای تقسیم مش در دال های بتنی و ایجاد ستون ها، پایه برای دیوارها، پایه های بتن مسلح، کوره های فولادی و سایر زیرساخت ها استفاده می شود. با توجه به فرم و استحکام، میله های گرد ساده نیز ممکن است به عنوان چسباننده برای اتصال مواد مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای استفاده از میلگرد ساده چیست؟

میلگردهای ساده در انواع فعالیت های ساختمانی استفاده می شوند. برخی از مزایای متعدد آن ها در زیر اشاره شده است تا درک تفاوت میلگرد ساده و آجدار برای شما راحت تر شود:

  • استحکام: میلگردهای ساده بسیار محکم هستند و می‌توانند گرما، فشار و بار ضربه‌ای بالا را تحمل کنند. یکی از دلایل استفاده گسترده از آن در ساخت و ساز این است که ظرفیت باربری بالایی دارد.
  • در دسترس بودن: میلگرد ساده از نظر هزینه و ساخت ارزان هستند. همچنین تولید آن ها آسان است، زیرا فرآیند تولید آن تنها شامل تکنیک های ساده ای مانند ریخته گری است.
  • قابلیت بازیافت: فولاد جزء اصلی میلگرد ساده است که بازیافت و سایر کاربردهای فولاد را بسیار ساده می‌کند.

میلگرد آجدار

میلگرد آجداردر سطح خارجی میلگردهای آجدار برش هایی وجود دارد که آج نامیده می شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار که در ساختمان ‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است قدرت چسبندگی آن ها به بتن می باشد. آج ها در میلگرد باعث می شود تا بتن راحت تر به میلگرد چسبیده و موجب افزایش استحکام و مقاومت بتن شوند.

مطالعه بیشتر: راه های خرید میلگرد ارزان قیمت 

مزایای میلگردهای آجدار

  • نسبت کربن پایین در ترکیب کلی فولاد به میلگردهای آجدار ویژگی شناخته شده شکل پذیری عالی را ارائه می دهد. در نتیجه می توانند در برابر بلایای طبیعی بزرگ مقاومت کنند.
  • همان طور که در بالا اشاره شد محتوای کربن در فولاد کم است، به همین علت میلگردهای آجدار دارای ویژگی های جوشکاری برتر هستند. آن ها را می توان به راحتی جوش داد و برای ساختن سازه ها به یکدیگر متصل کرد.
  • میلگردهای آجدار کاربرد بسیار وسیعی دارند. از آن ها در ساختمان های مسکونی و تجاری، ساخت صنایع و کارخانه ها، انواع پل ها و… استفاده می کنند.

مطالعه بیشتر: قمیت آهن مشهد

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار
1. شکل ظاهری

شکل ظاهری، اولین و بارز‌ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار است. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم میلگرد ساده کاملا صاف و بدون شیار است. اما میلگرد آجدار دارای آج‌هایی شبیه مارپیچ است.

2. سایز

همه میلگرد‌ها از مقادیر دقیقی در وزن و سایز برخوردار هستند. تمامی انواع میلگردها طبق استاندارد جهانی شده و سپس به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت میلگرد ساده و آجدار بر اساس سایز عبارتند از:

  • انواع میلگرد آجدار در دو نوع کلاف و شاخه و در سایز‌های متداول 5/5 الی 40 میلی‌متر
  • انواع میلگرد ساده در دو نوع کلاف و شاخه در سایز‌های متداول 5/5 الی 20 میلی‌متر

مطالعه بیشتر: شناخت انواع میلگرد

3. کاربرد

یکی دگر از تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که از میلگرد‌های ساده در پروژه‌ های صنعتی استفاده می‌شود. شرکت‌های صنعتی و بزرگ این نوع میلگرد را برای روند کاری خود تهیه می‌کنند. اما از میلگرد آجدار در پروژه‌ های مسکونی استفاده می شود. به این علت که میلگرد آجدار در برابر ضربه و نیز استحکام داخل بتن مقاوم است. میلگرد آجدار در ساخت پروژه‌ های مسکونی در سه گرید A2، A3 و A4 به فروش می‌رسد. نکته ای که ضروری است بدانید از میلگرد ساده در پروژه‌های مسکونی به عنوان خاموت کاربرد دارند.

4. روش تولید

روش تولید میلگردروش تولید این دو نوع میلگرد تقریبا مشابه هم می باشد. تنها تفاوت میلگرد ساده و آجدار در مرحله شکل دهی آن هاست. برای تولید میلگرد، شمش های مورد نظر را در کوره های مخصوص با حرارت 1100 درجه سانتی گراد قرار داده و با کمک جریان آب برای نورد آماده می شوند. مرحله بعدی سایزدهی و قالب بندی میلگردهاست که وجه تمایز این دو میلگرد در این مرحله مشخص می شود. میلگردهای ساده داخل قالب قرار گرفته و آجدار می شوند.

5. قیمت

مهم ترین وجه تمایز میلگرد ساده و آجدار قیمت آن ها می باشد. تعیین قیمت انواع میلگرد به نرخ شمش آهن و سایر مواد اولیه استفاده شده وابستگی دارد. اما به طور کلی قیمت میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده از نرخ بالاتری برخوردار است.

و در آخر…

به طور کلی میلگرد‌ها نقش مهمی در ساختمان ‌سازی برعهده دارند. از مقایسه میلگرد ساده و آجدار می توان دریافت که آن‌ها از لحاظ جنس، کاربرد، فرآیند تولید و شکل ظاهری و نوع کاربرد و میزان استحکام آن‌ ها متفاوت است. جهت تهیه میلگرد همکاران ما در آهن آلات قربان نیا آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما و ارائه بهترین محصولات به شما هستند. با ما از طریق شماره 36902822_051 در ارتباط باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497