انواع میلگرد در بتن: ضوابط استفاده و کاربرد آن ها

انواع میلگرد در بتن

انواع میلگرد در بتن کدامند؟ بتن، به عنوان یک ماده، در مقابل فشار مقاومت بالایی دارد و به عنوان یک انتخاب مناسب برای سازه‌ هایی همچون ستون ‌ها و قوس‌ ها شناخته می‌ شود. با این حال، به دلیل کمبود مقاومت در مقابل کشش و خصوصیت شکنندگی فراوان در آن، برای سازه‌هایی که در وضعیت کششی قرار دارند، انتخابی مناسب نمی‌باشد.
بنابراین، به منظور از بین بردن محدودیت‌ها، از میلگرد و فولاد به عنوان جایگزین استفاده می‌شود، که به اصطلاح به آن به عنوان “بتن مسلح” اشاره می‌شود. فولاد مورد استفاده در این نوع بتن، به صورت سیم یا میلگرد مشاهده می ‌شود.
در این مطلب به انواع میلگرد در بتن جهت مسلح کردن بتن معرفی کرده ایم تا با انتخاب صحیح بتوانید میزان بازدهی و کیفیت کار را به حداکثر برسانید.

معرفی انواع میلگرد در بتن 

در مقالات قبلی اشاره کردیم که میلگرد نوعی پروفیل با سطح مقطع دایره ای شکل توپر است که در ساختمان سازی بر طبق استانداردهای امنیتی، مورد استفاده قرار می گیرد. قرارگیری این آرماتور درون بتن، مقاومت کششی و استحکام را افزایش می دهد. تشخیص میلگرد مناسب برای استفاده در ساختارهای بتنی، یک امر تخصصی است و برای انجام آن نیاز به دانش فنی و تخصصی کارشناسان پروژه داریم. به هر حال، می‌توان با توجه به تشخیص انواع میلگرد بر طبق شکل ظاهری، فرآیند تولید و کاربرد هریک، اطلاعات مفیدی را برای تقویت بتن کسب کرد.

انواع میلگرد در بتن: بر اساس شکل ظاهری 

انواع میلگرد
با توجه به شکل ظاهری، میلگردها به سه دسته ساده، آجدار و پیچیده تقسیم می‌شوند. در صورت مشاهده دقیق فرم ظاهری این مقاطع، متوجه می شوید که برخی از آن‌ها دارای شیارها هستند در حالی که دیگری کاملاً صاف می‌باشند؛ به عبارت دیگر، وجود این تغییرات در سطح مقاطع دلایلی دارد و تصادفی نیست.
در مقالات قبلی اشاره کردیم که میلگردهای ساده دارای سطح صاف و صیقلی هستند و کارایی و کاربردی درون بتن ندارند. چرا که سطح صاف آن ها کمکی به افزایش مقاومت در بتن ندارند. بدون برجستگی بر روی میلگرد اتصال و چسبندگی طولانی به بتن امکان پذیر نخواهد بود.
برخلاف میلگرد ساده، استفاده از نوع آجدار آن به عنوان یک انتخاب بسیار مناسب برای تقویت بتن می‌باشد. برآمدگی‌های سطحی میلگرد آجدار، اصطکاک و چسبندگی بتن را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهند.
آرماتور آجدار پیچیده که با پیچاندن میلگرد آجدار تولید می‌شود، بهترین انتخاب برای افزایش مقاومت بتن می‌باشد. آج‌هایی که به یکدیگر پیچیده شده‌اند، باعث افزایش چشم‌گیر چسبندگی میان میلگرد و بتن می‌شوند.
به طور کلی، میلگردهای آجدار و آجدار پیچیده به عنوان گزینه ‌های مناسب‌تری برای استفاده در بتن به‌ شمار می ‌آیند و توصیه می ‌شود که از نوع ساده ‌تر آن ها هرگز استفاده نشود.

انواع میلگرد در بتن: بر اساس گرید بندی 

گرید بندی مشخصه مقاومت فولاد است. میلگرد ساده با گرید A1 و میلگرد آجدار با گریدهای A2، A3 و A4 نشان داده می شود. تعیین گرید بندی بر طبق آنالیز مقدار مقاومت آن ها در برابر نیروی کششی است.
میلگرد A2 به عنوان یک آرماتور آجدار ساده یا نیمه سخت شناخته می‌شود که دارای شیارهای موازی در طول خود دارد. این محصول با رده‌بندی S340 مشخص می‌شود و برای تقویت بتن، به‌طور خاص در ساختارهایی مانند کمرکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
میلگرد A3 که به عنوان یک آرماتور آجدار سخت شناخته می‌شود، شیارهای هشت‌ شکل و پیچیده‌تری نسبت به A2 دارد؛ به همین دلیل تنش جاری و گسیختگی آن نیز به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. از این نوع آرماتور با رده‌بندی S400 در ساختارهای بتنی استفاده شده و منجر به افزایش استحکام و مقاومت بیشتری در سازه می ‌گردد.
میلگرد A4 به عنوان یکی از سخت ‌ترین و مناسب ‌ترین آرماتورهای مورد استفاده در بتن شناخته می‌شود، که در رده‌بندی S500 در سطح بالاتری نسبت به سایر گریدها قرار می ‌گیرد. البته لازم به ذکر است که گرید A3 نیز انتخاب معمول ‌تر و اقتصادی ‌تری است، و کارشناسان پروژه به طور عمده به استفاده از آن تمایل دارند.

انواع میلگرد در بتن: بر اساس تولید 

میلگردها به چهار روش اصلی تولید می شوند که عبارتند از: نورد گرم، نورد سرد، ترمکس و آلیاژسازی. انتخاب روش تولید در هر منطقه جغرافیایی، با توجه به بودجه و تکنولوژی موجود در همان منطقه، انجام می‌پذیرد. این مسئله طبیعی است که هر یک از این روش‌ها، میلگردهایی با ویژگی‌های متفاوت را تولید کند.

انواع میلگرد در بتن: بر اساس مشخصات هندسی 

هر نوع میلگرد، به هر روشی که تولید شود، در نهایت دارای خصوصیت های هندسی خاصی است که اهمیت ویژه ‌ای از نظر تخصصی و کارشناسی دارد.
  • قطر زمینه، بدون در نظر گرفتن آج محاسبه شده است.
  • قطر خارجی، با در نظر گرفتن آج حاصل شده است.
  • قطر اسمی، از میانگین قطر زمینه و قطر خارجی به دست آمده است.
تنش و همبستگی بین میلگرد و بتن، بخاطر ویژگی‌های هندسی مشخصات آج ایجاد می‌شود. مشخصات هندسی آج‌ها، شامل ابعاد، تعداد و شکل ظاهری آن‌ها هستند، که نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در چسبندگی یا مقاومت کششی بتن دارند. پیشنهاد ما این است که جهت محاسبات دقیق ویژگی‌های هندسی آرماتور، از کولیس بهره بگیرید.

کاربرد انواع میلگرد در بتن 

کاربرردهای میلگرد در بتن
پس از بررسی انواع میلگرد به کار رفته در بتن نهایتاً کاربرد هر نوع میلگرد و توقعاتمان از آن در سازه‌های بتنی بسیار اهمیت دارد. از جمله اهمیت آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • میلگرد راستا جهت افزایش مقاومت کششی بتن
  • میلگرد خاموت جهت پیشگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی و تحمل فشارهای برشی
  • میلگرد ادکا جهت تحمل لنگرهای منفی و تحمل نیروهای برشی
  • میلگرد خرک جهت قرار دادن دو شبکه متوالی افقی
  • میلگرد رکابی جهت نگه داشتن آرماتور طولی و عرضی در امتداد هم جهت بتن ریزی دیوارها و شبکه مش بندی
  • میلگرد سنجاقی جهت تقویت مقاومت برشی و متصل کردن میلگرد طولی و خاموت

ضوابط استفاده از میلگرد در بتن 

ضوابط استفاده از میلگردبرای استفاده از انواع میلگرد در بتن، ضرورتی وجود دارد تا مقررات و قوانینی که توسط استانداردهای بین‌المللی ساخت و ساز تعیین و تأیید شده‌اند، رعایت شوند.
به شدت توصیه می ‌شود که به منظور حفظ و افزایش ایمنی سازه، از میلگردهای آجدار در داخل بتن استفاده گردد؛ زیرا در صورت عدم اجرای این اقدام، ممکن است باعث لغزندگی و ایجاد ترک‌ها در سازه شده و حوادث ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.
ضروری است که به‌طور دقیق به جزئیاتی چون تعداد، ابعاد، قطر و محل نصب میلگردها در بتن، به تطابق با نقشه‌های اجرایی و مقررات نشریه 55 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پایبندی نمایید.
به عنوان مثال در بررسی میلگرد، به ویژگی‌های ظاهری آن توجه کنید که بدون زنگ‌زدگی عمیق باشد. اما نیازی به نگرانی از زنگ آهن سطحی که به بافت آن آسیب نرسانده، نیست. در صورت وجود اکسایش عمیق، حتماً عملیات زنگ‌زدایی را با دقت انجام دهید.
موضوع دیگری که باید در بررسی استفاده از انواع میلگرد در بتن در نظر داشته باشید این است که استفاده از میلگرد آلوده به ذرات چرب و کثیف، باعث کاهش تنش میان آرماتور و بتن می ‌شود. بنابراین به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.
و در آخر…
در این مقاله، به تجزیه و تحلیل انواع میلگرد در بتن و روش تشخیص آرماتور مناسب تر از جهات مختلف از جمله گریدبندی، شکل ظاهری، روش تولید و مشخصات هندسی پرداخته شد.
بر اساس تحقیقات و آمار ارائه شده، پیشنهاد می‌شود که در ساختارها از میلگرد آجدار با گرید A3 و مشخصات هندسی استاندارد استفاده گردد. لطفاً به یاد داشته باشید که اجرای این مقاطع فولادی به منظور افزایش مقاومت بتن، نیازمند رعایت دقیق ضوابط و قوانین مرتبط با آن می‌باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

09151591497